Баварска рапсодия

-
снимки:BMW AG

Четвъртото поколение на основателя на X семейството впечатлява с премиум излъчване, динамика, офроуд възможности и пълен пакет от технологични новости.

Honda Promo Offers 728×90

Преди близо 20 години BMW се впусна в дебрите на Sports Activity Vehicle (SAV) автомобилите. Първият представител на този клас бе BMW X5, който се превърна в основоположник на моделното X семейство на баварската марка. До днес от трите поколения на модела са продадени над 2,2 млн. екземпляра. През третата декада на ноември т. г. бе представено четвъртото поколение на модела пред българските специализирани медии. Моделът ще се произвежда в завода на BMW в Спартанбърг, Северна Каролина, САЩ.

Удълженото спрямо предшественика с 42 мм междуосие, вече 2975 мм, както и увеличената с 36 мм дължина (4922 мм), увеличението на широчината с 66 мм (2004 мм) и на височината с 19 мм (1745 мм), придават на новото BMW X5 внушително присъствие и много простор в интериора за пътници и багаж. Запазени са характерните за SUV модел пропорции, новост е редуцираният език на формите, който с изчистени, скулптурирани повърхности и прецизни линии подчертава здравината, елегантното присъствие и мощната увереност на автомобила. Силно моделираният преден капак, късият преден надвес, леко хексагонално оформените арки на калниците и динамичната линия на покрива допълват спортния характер на модела.

В предната част на автомобила прави впечатление голямата, оградена от цяла рамка бъбрековидна радиаторна решетка. Като опция се предлагат лазерни светлини с адаптивни LED фарове.

В профила за модерната визия допринася прецизната и издигаща се в областта на задните врати странична линия. Тя дефинира мощната област на раменете и достига до преминаващите в страничните панели задни светлини. И отзад всички светлинни източници са с LED технология. Триизмерното оформление на стъклата на стоповете придава на светлините техническа и скулптурирана визия.

Вариантите на модела xLine и M Спорт се отличават с индивидуални дизайнерски елементи. С елементи на бъбрековидната радиаторна решетка от матиран алуминий, защитата на дъното на автомобила, дъгите на покрива и рамките на страничните прозорци също от матиран алуминий, както и акценти в Pearl Gloss Chrome, версията xLine подчертава офроуд характера на X5. При модела М Спорт арките на калниците, както и броните, защитата на дъното отзад и страничните прагове са лакирани в цвета на каросерията.

Сред новостите в салона са 4-зоновата автоматична климатична инсталация и панорамният стъклен покрив с увеличена с около 30% прямо предишния модел прозрачна площ.

BMW X5 за пръв път може да бъде оборудвано с Thermo поставки за напитки в предната част на средната конзола. Поставените там чаши могат по избор да бъдат поддържани студени или топли. Съвсем нови акценти в оформлението на интериора поставят и опционалните стъклени апликации за подбрани уреди за управление. Ексклузивните дизайнерски елементи включват селектора на трансмисията, контролера, бутона Старт/Стоп и регулатора на силата на звука на озвучителната система.

Чрез сгъване на разделената в съотношение 40:20:40 облегалка на задната седалка вместимостта на багажника може да бъде увеличена от 645 до 1860 литра. За комфортно товарене на разположение е разделеният на две части заден капак. В комбинация с опционалния комфортен достъп двата елемента могат да бъдат отваряни и затваряни автоматично и безконтактно. Освен това щората на багажника може да потъва електрически в товарния под.

В комбинация с опционалния трети ред седалки на автомобила се монтират задни седалки с електрическо надлъжно регулиране. Бутоните в багажника позволяват преместването на втория ред седалки, както и сгъване на облегалките на втория и третия ред.

Асистентът за движение на заден ход помага при излизане от паркомясто или маневриране в тесни пространства. Той поема въртенето на волана при маневри, при които изминатата преди малко на преден ход отсечка се преминава на заден ход. По този начин водачът може да се движи на заден ход на разстояние до 80 м.

Двигателната гама включва два бензинови и два дизелови агрегата. Върховият модел е X5 xDrive 50i с модернизиран V8 двигател, който са съжаление няма да се предлага в Европа. За сметка на това ще бъде налична M Performance версия. BMW X5 M50d се задвижва от редови 6-цилиндров дизелов двигател с четири турбокомпресора. Освен това ще се предлагат и още два редови шестцилиндрови агрегата – xDrive40i и xDrive30d. Всички мотори са комбинирани с осемстепенна трансмисия Steptronic.

Всички варианти на модела отговарят на изискванията на нормата за вредни емисии EU6d-TEMP.

Трилитровият X5 xDrive40i двигател е оборудван с Twin-Scroll турбокомпресор и директно впръскване на бензина, което осигурява прецизно дозиране на горивото благодарение на максималното си налягане от 350 бара. Агрегатът развива максимална мощност от 340 к.с. в диапазона между 5500 и 6500 об/мин, а максималният въртящ момент от 450 Нм е на разположение между 1500 и 5200 об/мин. В тази конфигурация BMW X5 ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,5 сек. Средният му разход на гориво е от 8,8 до 8,5 л/100 км, емисиите на CO2 са между 200 и 193 г/ км.

Тестваният от нас M50d редови шестцилиндров двигател с работен обем 3 литра развива мощност от 400 к.с. при 4400 об/мин и максимален въртящ момент от 760 Нм, който е на разположение в диапазона 2000 – 3000 об/мин. Тези стойности се постигат с помощта на каскадно свръхпълнене с два турбокомпресора за високо налягане и два турбокомпресора за ниско налягане. Благодарение на този конструктивен принцип налягането на нагнетявания въздух се повишава доста бързо още при ниски обороти. Това гарантира ранно разгръщане и бързо повишаване на въртящия момент – още при 1000 об/мин на разположение е въртящ момент от над 450 Нм. При нормални ситуации на пътя постоянно са активни както двата турбокомпресора за ниско налягане, така и единият от турбокомпресорите за високо налягане. Вторият турбокомпресор за високо налягане се активира при обороти над 2500 об/мин.

BMW X5 M50d ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,2 сек. Спортните динамични характеристики са съчетани със среден разход на гориво от 7,2 до 6,8 л/100 км и CO2 емисии от 190 до 179 г/км.

BMW предлага и версията xDrive30d. 3-литровият редови шестцилиндров дизелов двигател развива мощност от 265 к.с. при 4000 об/мин и максималният въртящ момент от 620 Нм в диапазона от 2000-2500 об/мин. Този агрегат ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,5 сек. Средният му разход на гориво е от 6,8 до 6,0 л/100 км, CO2 емисиите са между 179 и 158 г/км.

Всички двигатели се комбинират с модернизиран вариант на осемстепенната трансмисия Steptronic. Най-новият вариант на тази трансмисия допринася за повишената цялостна ефективност на задвижването с увеличените разлики между предавателните числа и новата управляваща електроника.

BMW X5 разполага с най-новото поколение xDrive, както и с офроуд пакет, за екстремни ситуации на и извън пътя.

Освен стабилни елементи за защита на дъното в предната и задната част на автомобила офроуд пакетът включва и въздушно окачване на предната и задната ос, както и управляем блокаж на задния диференциал и се предлага за всички варианти на модела с изключение на X5 M50d. Освен това пакетът включва и специфични индикации на арматурното табло и контролния дисплей, както и допълнителен бутон на средната конзола, с който се избират четири режима на движение. С него могат да бъдат активирани идеалните настройки на системата xDrive, на характеристиките на педала на газта и на управлението на трансмисията, както и на намесите на системата за контрол на стабилността DSC за движение по пясък, скали, чакъл или сняг.

Конструкцията на окачването с предна ос с двойни напречни носачи и петраменно задно окачване също предлага оптимални предпоставки за уверено сцепление при нестабилни пътни настилки, както и динамика и комфорт на возене по пътищата. BMW X5 серийно се оборудва с динамичен контрол на амортисьорите. Чрез превключвателя на контрола на шофирането могат да бъдат активирани две настройки за комфортно или спортно шофиране. BMW X5 M50d серийно разполага със специфична кинематика и еластокинематика на окачването, индивидуални настройки на пружините и амортисьорите, както и 21-инчови М алуминиеви джанти с гуми с различен размер на предната и задната ос. Това оборудване повишава пъргавината и прецизността на кормилното управление, позволява по-високи скорости в завоите и оптимизира поведението на пътя на автомобила.