Ванът на бъдещето

-
снимки:Renault Group

Trafic, Goelette и Estafette E-Tech са адаптивни и устойчиви превозни средства за бизнес потребители. Те залагат на компактни размери, оптимална маневреност в града и екологична устойчивост. Освен това те са хиперсвързани с облака и енергийната мрежа. Конструирани са върху нова изцяло електрическа платформа тип „скейтборд“, проектирана да оптимизира товароносимостта спрямо въглеродния отпечатък, с къс преден надвес и монтиран отзад двигател.

Като пионер на 100% електрическите лекотоварни автомобили с Kangoo преди 15 години, марката Renault винаги е поддържала иновативен, бизнес ориентиран подход към своята гама, предназначена за професионалисти. С всеобхватна, мулти-енергийна професионалната гама, тя е в състояние да предостави персонализирано решение, съобразено с всяка нужда на клиента.

Новото Renault Master, избрано за „Международен ван на 2025 г.“, наскоро предефинира стандартите в сегмента благодарение на революционен подход и дизайн на „аерован“, предлагащ оптимална ефективност на пазара както във версия с вътрешно горене, така и в електрическа версия.

Днес, марката прави още една стъпка напред с ново семейство електрически ванове, разработени от FLEXIS, адаптирани към спецификите на професионалната употреба.

Trafic, Goelette и Estafette споделят едно и също ДНК за 3 различни, но допълващи се индивидуалности, за да отговорят на нуждите на най-различни бизнес приложения. Те са конструирани върху нова изцяло електрическа платформа тип „скейтборд“, проектирана да оптимизира товароносимостта спрямо въглеродния отпечатък, с къс преден надвес и монтиран отзад двигател. Благодарение на това радиусът на завой е еквивалентен на този на Clio (10,3 м).

В съответствие с целите си за опазване на околната среда Renault увеличи процента на рециклираните материали, използвани в екстериора и интериора на трите автомобила до 22,5%, като 80% от тези материали могат да бъдат рециклирани в края на експлоатационния им период. Тези данни не включват батерията. Renault Group цели да постигне 33% рециклирано съдържание в своите автомобили до 2030 г.

За по-голяма гъвкавост при използване Trafic, Goelette и Estafette E-Tech се доставят с избор от две батерии: със стандартен и с дълъг пробег.
Батерията с дълъг пробег е с технология NMC (никел манган кобалт) и осигурява висока енергийна плътност за максимален пробег: около 450 км WLTP (Trafic).

За бизнес потребителите, работещи предимно в градски райони, батерията със стандартен пробег използва технологията LFP (литиево-железен фосфат), която не съдържа редки метали като кобалт и никел, за да предложи конкурентно предложение по отношение на цената и автономността с пробег от почти 350 км по WLTP за Trafic, което отговаря на нуждите на много професионалисти.

Наред с удобния и многофункционален обхват, батериите разполагат и с новата технология за бързо зареждане 800V, която улеснява организацията на ежедневието на бизнес потребителите. На DC зарядно устройство батерията се зарежда от 15% до 80% за по-малко от 20 минути.

Със своите 150 кВт и 345 Нм новият електрически двигател, разработен в Европа, се отличава с висока ефективност.

Хиперсвързани, Trafic, Goelette и Estafette са първите автомобили на Renault, които получават модулна SDV архитектура. Те ще получават автоматични актуализации от Renault, за да се гарантира дълъг експлоатационен живот. Освен това ще се възползват от екосистемите на професионалистите, които ги използват, като интегрират своя цифров интерфейс в сърцето на автомобила, благодарение на софтуерната модулност на архитектурата SDV.

Trafic, Goelette & Estafette ще предлагат функционалности Vehicle-to-Load (V2L) и Vehicle-to-Grid (V2G). Това включва възможността за зареждане на външни устройства (V2L, от превозното средство към електрическо устройство) в кабината, в товарното отделение или чрез адаптер, който се включва в гнездото за зареждане, за да се свържат устройства (например инструменти, компютри).

Те могат също така да бъдат интегрирани в електрическата мрежа и да доставят енергия от своите батерии от превозното средство към електрическата мрежа, благодарение на двупосочното зарядно устройство.

Новите E-Tech лекотоварни автомобили на Renault са създадени, за да опростят живота на бизнес клиентите и да намалят текущите им разходи чрез 360° трансформация на бордовия хардуер и софтуер.

Trafic, Goelette и Estafette ще се произвеждат във Франция, в завода на Renault Group в Сандовил. Те ще се произвеждат заедно с конвенционалната версия на Trafic, който продължава своята пазарна кариера.

Лансиран през 1980 г., Trafic е произведен в над 2,5 милиона броя в три поколения. Името му се е превърнало в синоним на успех на пазара на средните ванове. Надграждайки това наследство, четвъртото поколение на изцяло електрическия модел бележи революционна промяна.

Изграден върху електрическа платформа тип „скейтборд“, с батерия под пода и монтиран отзад силов агрегат, ванът L1 има товарен капацитет от 5,1 куб. м при дължина 4,87 м и широчина 1,92 м – идентични за трите автомобила. Товарният капацитет на фургона L2 е 5,8 куб. м при дължина 5,27 м, а междуосието му е с 40 см по-дълго. В същото време общата височина е намалена до 1,90 м, което осигурява достъп до всички подземни паркинги.

Trafic е автомобил с модерен дизайн, с къс преден надвес и удължено междуосие. Той е и високотехнологичен, с модерен светлинен подпис, демонстриращ силна идентичност.
Кокпитът се отличава със солидно арматурно табло, преминаващо от едната до другата страна на купето. Макар тръбната форма да е непреходна, арматурното табло е модерно с два екрана: 10-инчов инструментален панел и 12-инчов централен екран, обърнат към водача. Седалките са тапицирани със смесица от сива и синьо-жълта тъкан Zeta, с жълти шевове на сивата и бели на синьо-жълтата.

Споделяйки същата платформа и кабина като Trafic E-Tech, Goelette E-Tech се отличава с големи възможности за трансформиране на товарното пространство. Благодарение на подсилените си оси той може да превозва товари до 1,4 тона, което му позволява да бъде персонализиран по всякакъв начин, който Renault сметне за подходящ.

Goelette е на пътя от 1956 г. Здрав, солиден и лесен за трансформация, той е един от най-популярните ванове за собствениците на автопаркове или малък бизнес със специфични изисквания. Пряко производен на фургона Trafic, от който взема своите размери и дизайн на кабината, Goelette се възползва напълно от гъвкавостта на платформата „скейтборд“, за да предложи няколко различни „заводски“ версии, като шаси кабина, фургон и самосвал.

В зависимост от нуждите на клиента шасито може да бъде оборудвано с фургон надстройка, която може да надхвърля 10 куб. м. При тази трансформация долната част на Goelette се оборудва със специална облицовка зад кабината, включително задна броня, снабдена със страничен панел за поставяне на резервното колело. Двойната кабина, която съчетава превоз на до 6 души с голямо товарно пространство, също ще се сглобява на основната производствена линия и подобно на другите трансформации ще се възползва от стандартите за качество на производството на Renault.

Estafette E-Tech се доближава до едноименния концептуален модел, представен през септември миналата година. Това е първият автомобил, конструиран изцяло, за да отрази преживяването на водача в специфична бизнес област: градската среда. Името му отдава почит към емблематичния ван на Renault, който през 1959 г. прави революция в своя пазарен сегмент, като използва предно предаване във време, в което леките автомобили на марката все още са със задно задвижване. Между 1959 и 1980 г. са произведени над половин милион вана Renault Estafette.

Estafette притежава впечатляваща височина от 2,60 м, което позволява на водач с ръст 1,90 м да стои изправен в автомобила. Въпреки, че тези размери го отличават от Trafic, Estafette все пак споделя същата платформа тип „скейтборд“. С дължина от 5,27 м, Estafette има товарен капацитет от 9,2 куб. м.

Дизайнерският език на модела е сходен с този на Trafic, но е съобразен със специфичните размери на Estafette. Той е с каросерия тип „one-box“, предно стъкло, наподобяващо козирка, и светлинна лента, илюстрираща идентичността на марката.

Защитните елементи в зърнист черен цвят в долната част на автомобила подчертават здравината на каросерията и способността ѝ да се справя с интензивна употреба в градска среда. Тази характеристика е визуално повторена от страничните релси на покрива, които също са в черен цвят , за да изглежда автомобилът не толкова висок.

Estafette се доставя с плъзгащи се странични врати и задна ролетна врата, проектирани, за да оптимизират работата на професионалните водачи.

Използвайки външен механизъм, вратите се отварят и затварят с едно движение, без да се налага първо да бъдат издърпвани, както обикновено се случва при стандартните ванове. За да се улесни още повече работата на шофьорите, външните дръжки са проектирани така, че да се отварят само с лакът, за да могат шофьорите да държат здраво стоката. Освен това, отново за да се улесни тази маневра, дясната плъзгаща се врата – от страната на тротоара – е олекотена чрез премахване на мястото за съхранение и механизма за спускане на прозореца. По същия начин, както при всички превозни средства, създадени за логистични трансформации, задната част е оборудвана с ролетна врата, а не с врати на панти, които биха попречили на пълния контакт с товарната рампа и биха изисквали повече място за паркиране при операции. Вратата се отваря с едно движение, а ламелите се плъзгат по тавана, като по този начин може да се използва пълната височина на товарното пространство.

Тръбовидното арматурно табло, разположено по цялата ширина на кабината, е същото като при Trafic и Goelette. Единствената разлика е, че то е с 20 см по-високо и с оптимизирано оформление на долната си част, главно с цел да се създаде допълнително място за съхранение вдясно от водача. Мястото на водача е също оптимизирано, за да осигури достатъчно свободно пространство, а на сгъваемата седалка до водача може да се превозва пътник.

Седалката на водача е поставена на допълнителна основа, за да се осигури панорамен изглед към външната среда и да се позволи лесно придвижване между кабината и товарната зона.

Разработената от Ampere новата операционна система CAR OS (Car Operating System) работи с Google-Android, което я прави лесна за използване и същевременно отворена за широк набор от настоящи и бъдещи приложения.

Отвореният дизайн означава, че компаниите ще могат да интегрират своя собствена операционна система с мултимедийната система на автомобила. По този начин фирмите ще могат да изпращат на своите водачи цялата информация, от която се нуждаят за курсовете си – време, маршрут, контакти, коментари и т.н.
Специализираните превозните средства, като например хладилни превозни средства, линейки или други преустроени версии, също ще могат да използват пълноценно интелигентната архитектура на SDV.

Централният софтуер е свързан с облака и може да се актуализира от разстояние и в реално време. Точно както на своя компютър или смартфон, професионалните клиенти ще могат да „надграждат“ своя автомобил, като добавят нови функции през целия му жизнен цикъл, в реално време.

Вече налична в съществуващите превозни средства, предсказуемата поддръжка става още по-прецизна, с голям изчислителен капацитет и интелигентност на архитектурата на SDV. Ще бъде възможно да се проследява износването на някои части и да се идентифицират повредите в реално време. Диагностиката ще се извършва от разстояние. Това ще направи възможно планирането на ремонти или директното отстраняване на неизправности.
Тази функция ще бъде особено полезна за управителите на автопаркове, тъй като ще им позволи да оптимизират разходите, както и времето за работа и наличността на превозните средства.

Подкрепени от технологията SDV, Trafic, Estafette и Goelette представят и мултимедийна система от ново поколение openR link, оборудвана с 12-инчов екран и оптимизирана за лекотоварни автомобили. Разполагаща с най-големия екран в гамата на Renault LCV, тази система предлага навигация, специално разработена за лекотоварни автомобили, като отчита по-специално техните размери и натоварване, за да се избегнат неподходящи маршрути. По този начин, асистентът за планиране предоставя най-добрите маршрути и места за зареждане, благодарение на по-точната информация, която получава от автомобила за текущия разход.

Вградени Google услуги, като Google Assistant и други в Google Play, също ще бъдат налични. Без да откъсва поглед от пътя, Google Assistant позволява на водачите да взаимодействат интуитивно с автомобила си, за да управляват температурата, да си водят бележки, да контролират радиото или да попитат за  последните новини или времето. Google Play предлага постоянно разширяващ се каталог от приложения – над 100 приложения, които могат да бъдат изтеглени, за да обогати преживяването на борда на 12-инчовия екран.

За да се подобри пътното поведение и да се повиши безопасността, Trafic, Estafette и Goelette са оборудвани с функцията Safety Coach. Благодарение на сензорите на автомобила и изкуствения интелект, тя оценява рисковете, пред които е изправен водачът, като взема предвид: скоростта на автомобила, безопасните разстояния, управлението на траекториите и смяната на лентата, а също и бдителността.

Въз основа на събраните данни системата ще предостави на водача оценка от 100 точки в края на пътуването, като в зависимост от резултатите ще даде съвети на водача.

Междувременно мониторът за безопасност ще показва в реално време оценка на поведението на водача по време на шофиране директно на арматурното табло.

Trafic, Estafette и Goelette ще се предлагат на пазара от 2026 г.