Визия за споделената мобилност

-
снимки:Groupe Renault

Renault представя визията си за бъдещата мобилност. За целта компанията работи по четири стратегически области на иновациите, които са ключови за трансформирането на индустрията – електрическа мобилност, свързана мобилност, автономна мобилност и нови услуги за мобилност.

Honda X-mas 2019 728×90

По време на VivaTech Renault представя нови решения в областта на автомобилите, управлението на автопарка, платформите за мобилност и клиентските приложения.

Официално открит на 15 май 2019 г., Paris-Saclay Autonomous Lab е проект, иницииран от Renault, Transdev Group, IRT SystemX, института Vedecom и университета в Париж-Сакле. Неговата цел е да разработи и тества цялостна автономна транспортна система, включваща автономни автомобили, система за контрол, свързана инфраструктура и приложения за клиентите. Следващата стъпка е да бъдат проведени експерименти за определяне на изискванията за развитие на автономната мобилна услуга.

Като част от този проект, френският концерн управлява автомобилна услуга при поискване с електрически и автономни прототипи на Renault ZOE Cab в района на университета Париж-Сакле.

Услугата е предназначена да осигури алтернативен транспорт, който не пречи на останалия трафик и чиито начални и крайни точки се намират в близост, но никога на повече от 300 метра, до най-посещаваните кампусни зони. При нужда автомобилът има възможността да спре по пътя, за да вземе друг пътник, който пътува по същия маршрут или част от него. Хората, които пътуват до кампуса чрез обществен транспорт, ще могат да използват услугата, за да се движат свободно в рамките на района.

Първият етап от проекта Paris-Saclay Autonomous Lab е един от експериментите на SAM, подбрани от френското правителство на 24 април 2019 г. след поканата за проекти EVRA по програмата „Инвестиции за бъдещето“. Експериментите на SAM са част от националната стратегия за развитие на автономните автомобили във Франция. Те са предназначени да запознаят местните граждани и заинтересованите страни с тези системи, да разширят тяхното използване и да изградят регулаторна рамка, която включва процеса по одобряване на безопасността.

Първи тестове на Renault EZ-FLEX
Екосистемата за градски доставки включва логистични компании, местни и административни органи, градове, инфраструктура и автомобилни производители. Renault EZ-FLEX е експериментален компактен електрически свързан автомобил, предназначен за градски куриерски доставки. Първият опит ще се проведе с Groupe LA POSTE за тестване на превозното средство и неговите услуги. Тестът ще включва всички заинтересовани страни в екосистемата и има за цел да разработи обща визия за мобилността на градските стоки. Автомобилът е оборудван със сензори за проследяване на тяхното използване. Тази информация ще бъде съчетана с обратна връзка от операторите по време на процеса. Ще се събира широка гама от данни като геолокация, пробег, автономност, отваряне на вратата, скорост, спирки и т.н.

Анализът на данните, заедно с обратната връзка от оператори като LA POSTE, ще позволи на Renault да проектира превозни средства, които са по-подходящи за променящите се градски логистични практики.

С тези експерименти Renault открива нова програма за подготовка и проектиране на иновациите в бъдещето. Подходът на сътрудничество, предприет от двете компании, демонстрира новите гъвкави процеси на развитие и ще се основава на обратна връзка от потребителите в реално време.

Тъй като нуждата от куриерски доставки се покачва, разнообразието на товарни модули е неограничено. Renault EZ-FLEX е проектиран да се адаптира към нуждите на бъдещето. Сменяемите товарни модули могат да бъдат свързани към автомобила. VivaTech предоставя възможност за среща със заинтересовани страни, които могат да имат допълнителен принос към интелигентните решения по време на тестовете.

Мобилност в затворени обекти
Renault продължава да проучва нови решения за мобилност с EZ-POD – експериментален автономен автомобил, допълнение към услугите за мобилност. Двуместният автономен, свързан електрически, Renault EZ-POD е компактен и гъвкав, за да осигури мобилност в затворени обекти, като паркинги, хотели, търговски центрове, кампуси, градски центрове, квартали и жилищни комплекси. EZ-POD има регулируема скорост и е предназначен за транспортиране на къси разстояния и служи като допълнителна мобилност за всички. Той е проектиран предимно като автоматизирана платформа за превоз на хора, но може да бъде предоставена и във версия за доставка на стоки.

Споделени услуги
Все по-голям брой потребители, особено младите хора, живеещи в градска и крайградска среда, предпочитат да споделят, вместо да притежават. Renault подкрепя икономиката на споделянето и започва да предлага нови услуги за градска мобилност.

В Париж Renault и ADA стартираха услуга за споделено пътуване с автопарк от електрически автомобили Moov’in.Paris през 2018 г. Клиентите могат да използват специално приложение, за да резервират Renault ZOE или Twizy за кратки градски пътувания.

В Мадрид Renault и испанският инфраструктурен оператор Ferrovial Servicio осигуряват услугата Zity, която дава на потребителите достъп до автопарк от 650 електрически автомобила ZOE.

Marcel пък е услуга, предлагана от VTC, дъщерно дружество на Renault от 2017 г., което има повече от 2000 шофьори. В приложението си Marcel осигурява изцяло електрическа услуга, наречена e.co, която използва автопарк от автомобили ZOE.

В Южна Франция Renault Mobility откри тази година услуга за споделено пътуване с електрически автомобили в района на Ница и Кот д’Азур. Услугата предоставя на денонощно разположение 57 автомобила ZOE под наем в четири общини.

А партньорството с Klepierre, обявено на 13 май, цели да подобри услугата Renault Mobility. Клиентите на търговските центрове ще се възползват от иновативно решение за споделена мобилност, достъпно чрез мобилното приложение Renault Mobility. Този експеримент за споделена мобилност стартира в търговските центрове в Париж, Тулуза и Бордо. Впоследствие предлагането ще бъде разширено до цяла Франция. Като част от партньорството Renault и Klepierre разработват и многофункционални хъбове за зареждане на електрически автомобили. Тези станции ще бъдат инсталирани от Renault в паркингите на търговски центрове, разположени в райони с висока гъстота на населението и ще се използват предимно от посетители през деня и жители през нощта и през почивните дни. Услугата ще влезе в експлоатация в тринадесет търговски центъра във Франция до края на годината.

Технологична подкрепа
Karhoo, подкрепен от Renault от 2017 г. и награден с престижната европейска Startup награда за мобилност през април т.г., обединява различни транспортни компании в международна платформа за резервации. Karhoo позволява на крайните потребители да резервират, променят, проследяват и плащат за пътувания навсякъде във Франция и по целия свят и предлага широк избор от услуги. Към днешна дата повече от 1500 автопарка на шест континента с общо повече от 1,8 милиона автомобила са подписали споразумение за партньорство с Karhoo.

Дъщерното дружество на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi – Yuso, е решение за диспечерско управление на таксита и фирми за доставка, което им осигурява автоматизирано управление на автопарка и шофьорите. Мисията на Yuso е да осигури надеждна и иновативна технология, която може да се използва от доставчиците на мобилност по целия свят за оптимизиране на превоза на пътници и товари.

Решенията, услугите, концептуалните автомобили и изследванията, представени на VivaTech, отразяват идеите на Renault да разработи нови услуги за споделена мобилност за обществеността чрез семпли, атрактивни и персонализирани приложения.