В началото на 2021 г. стартира Extreme E, екстремната версия на Формула Е

-
снимки:Extreme E

Наближава време за съвсем нов вид състезание. Атрактивност, скорост, предизвикателство, адреналин, електричество, нулеви въглеродни емисии, опазване на околната среда и грижа за екологията, всичко, което прави Формула Е, ще бъде подсилено в много степени, за неповторимо забавление на публиката по целия свят. Става дума за състезание Extreme E, което ще стартира в началото на 2021 г. и представлява уникално изживяване със спортни автомобили с високи технически характеристики, създадени за най-предизвикателните терени.

Дванадесет отбора, съставени от професионални шофьори ще се състезават при екстремни условия на 5 атрактивни локации в началото на 2021 г. Четирите най-добри сред тях ще преминат към „нокаут фазата“ и ще се състезават за солидни награди.

Extreme E е шампионат, в който електрическите SUV се състезават в някои от най-отдалечените части на света в пряк сблъсък с най-екстремната природа. Сезонът ще стартира на приказното розово езеро Лак Росе в сърцето на Сенегал (23 – 24 януари 2021 г.), след което се мести в едно от световните чудеса, каменният град и оазис Ал-Ула в Саудитска Арабия (5 – 6 март), следват невероятния Кали Гандаки каньон в Непал (14 – 15 май), Кангерлуссуак („Големият фиорд“) в Грендландия (28 – 29 август) и град Сантарем в тропическата гора на Бразилия, в устието на Амазонка и Тапахос (30 – 31 октомври).

Трасетата са с дължина между 6 – 10 км и състезателите трябва да се движат през поредица от виртуални порти. Всяко трасе ще се състои от пет до шест порти, в комбинация от офроуд пътеки като Амазонка и открит терен като Арктика. Форматът е проектиран така, че две групи от по шест отбора се състезават една срещу друга в кръгова надпревара. За четирите най-добри отбора това ще бъде само загрявка за „нокаут фазата“, в която шофьорите ще застанат „един срещу друг“ за желаното място на финалите.

Неразделна част от състезанието Extreme E е корабът на кралските пощи Света Елена, плавателен съд, с който някога се е разнасяла кралската поща, а сега превозва състезателите до различните локации по света. В този кораб са инвестирани много средства, за да се превърне в оперативна база, отговаряща на най-съвременните стандарти. Разполага с гараж от висок клас, както и с център за работа, логистика, комуникации и настаняване.

Extreme E е рядко екстремно състезание, но то нямаше да е възможно без прецизно проектираната технология. В допълнение към батериите, които са един от основните компоненти на електрическия автомобил, гумите са елемент, който ще осигури безопасността на водачите. От Continental, съорганизатор на надпреварата, са проектирали специални гуми, които имат оптимално сцепление на пътищата в Хималаите, Арктика, на пясък или в тропически райони.

Екстремна жега или минусови температури, кал, пясък или лед – без значение какви са климатичните условия, състезателите и техните автомобили се нуждаят от надеждни гуми, които осигуряват оптимално за всяка конкретна ситуация сцепление, триене и отлично представяне на всеки етап от състезанието. Continental CrossContact LKS, основата на новата гума, разработена за Extreme E, е добре балансирана гума със специално проектирани протектори за подобряване на сцеплението и стабилността на почти всяка повърхност. Advanced CrossContact ще помогне на състезателите безопасно да стигнат до финала на най-голямата серия за екстремни състезания в света. Всеки екип ще получи два комплекта летни и зимни гуми, оптимизирани за всеки терен, които изискват SUV с E-двигател.

Всички участници в Extreme E използват един и същи набор от стандартизирано оборудване. Spark Racing Technology ще създаде, сглоби и достави чисто нов електрически SUV за участниците в надпреварата. Всеки състезател е свободен да тества и изгражда персонализиран задвижващ механизъм и каросерия на тази платформа.

Части, които могат да бъдат персонализирани според индивидуалните предпочитания на екипа, са двигателят и инвертора, както и външните части на каросерията, например капак, страничен панел, светлини, предна и задна броня. Батериите са съвместими с двигателите на Формула Е и могат да произвеждат максимална мощност от 470 киловата (приблизително 630 к.с.), като новата батерия е специално адаптирана към тежките условия на офроуд състезанията, проектирана да издържа на екстремни ситуации, пътни условия и терен.

Друг компонент от съществено значение за автомобила Extreme E е батерията. Същата компания, която сглоби батериите за първите четири сезона на ABB FIA Formula E Championship, Williams Advanced Engineering, отговаря за този ключов сегмент.

Extreme E е състезателна платформа за ускоряване на развитието на електрически превозни средства, които чрез възобновяема енергия ще създадат бъдеще с далеч по-малко въглеродни емисии, но също така ще привлекат вниманието към предизвикателствата на изменението на климата, пред които са изправени различните екосистеми.