На предстоящото мотоциклетно изложение в София ще се акцентира върху градската мобилност и екологията. Три марки с такава насоченост ще присъстват на Moto Expo 2024 – Peugeot Motocycles, Horwin и Stark Future. Докато Peugeot Motocycles са традиционни участници в изложението, то другите две компании правят дебют на Moto Expo 2024.
Следващата генерация скутери Peugeot вече е в България. Това са новия XP400 и последните версии на емблематичните Django, Tweet и Metropolis. С тях Peugeot Motocycles гордо подчертава своята 126-годишна френска история, като същевременно гледа към бъдещето на градската мобилност.
XP400 e съчетание между първокласен градски скутер и мотоциклет. Вдъхновена от успеха на SUV автомобилите, марката сега предлага аналог и при двуколесните по отношение на функционалност и дизайн. Моделът е с характерните за Peugeot предни фарове и задни светлини, наподобяващи лъвски зъби и нокти, както и с динамичен профил, предаващ му приключенска визия.
XP400 има технически характеристики като на мотоциклетите. Двигателят му е 400-кубиков PowerMotion Euro5, развиващ 26,5 кВт (36,7 к.с.) при 8150 об/мин. и 38,1 Нм въртящ момент при 5400 об/мин. Спирачната система е с двуканален ABS, 295 мм двоен преден диск и 240 мм заден диск, а окачването е висококачествено, с обърната вилка отпред и със заден амортисьор.
Django EVO е „модерна класика“ в действие с отличителните си светлини, силует и технологии от висок клас. Удобен и елегантен, той привлича със своя уникален стил. Моделът е със 125-кубиков, едноцилиндров, 4-тактов двигател с електронно впръскване и течно охлаждане. Той развива мощност от 9,5 кВт при 8500 об/мин. (12,9 к.с.) и въртящ момент от 12 Нм при 6500 об/мин. Има двуканален ABS, дискови спирачки и хидравлично окачване, за лесното управление и сцепление. Височината на седалката е 778 мм, а резервоарът е 7,2 л.
Django EVO е с най-съвременните технологии. Моделът разполага с шестоъгълен фар и характерни LED светлини и индикатори, както и с TFT дисплей за информационно свързване със смартфон и др.
Един от най-продаваните скутери на Peugeot в Европа е Tweet. Новият модел е с открояващ се дизайн с ъглови линии, шестоъгълен фар и габаритни светлини с формата на „лъвски нокти“.
Модерният Tweet придава усещане за стабилност и безопасност чрез големите си колела, равен под и алуминиева сгъваема стъпенка за пътника. У нас се предлага с 50-кубиков, едноцилиндров, 4-тактов двигател с електронно впръскване и въздушно охлаждане, който развива мощност от 2,2 кВт (3 к.с.) при 8000 об/мин. и въртящ момент от 3 Нм при 6000 об/мин. Tweet има тегло от само 97 кг и височина на седалката 790 мм от земята за максимално комфортна позиция на водача.
Metropolis е триколесният скутер на Peugeot, съчетаващ иновация, комфорт, ефективност, производителност и безопасност. Идеален е за градско и извънградско пътуване. Има характерното за „френския лъв“ оформление на предните и задните светлини, DRL фарове, регулируемо предно стъкло, тапициран багажник, широка седалка, удобни ръкохватки за пътника, равен под и голяма товароносимост.
Със своя 400-кубиков, 100% френски двигател PowerMotion, Metropolis има мощност 26,2 кВт (35,6 к.с.) при 7200 об/мин. и 38,1 Нм въртящ момент при 5750 об/мин., а увеличеният въртящ момент при ниските обороти и LFE технологията превръщат всяко пътуване в приятно, тихо и икономично изживяване. Спирачната му система е оборудвана с два диска отпред и един – отзад, както и с ABS, и SBC системи. Пробегът може да достигне до 300 км при пълен резервоар от 13 литра.
Metropolis e сред най-технологично напредналите триколесни скутери на пазара благодарение на инфоразвлекателната си система Peugeot i-Connect и интелигентното табло. Metropolis GT, който ще бъде изложен на Moto Expo. Той умело съчетава спортен дух с изискан дизайн.
Премиерна марка за България са електрическите мотопеди Horwin, чиито дизайн, носител на Европейската награда Reddot за 2021 г. Horwin е бранд опериращ от години на Европейския пазар с централа в Австрия. Марката е у нас от май 2023 г. Двата основни модела, с които марката стъпва в България са Horwin EK и Horwin SK.
Моделът ЕК е с класическа визия и изчистен ретро дизайн, а SK е по-скоро модернистичен с леко агресивни линии. Всеки от тях се предлага в две модификации.
Едната е 2,8 кВт електродвигател, еквивалент на 50-кубиков бензинов двигател. Максималната скорост е ограничена до 45 км/ч, с цел достъпност до масовия потребител и възможност за управление от 16-годишни с кат. АМ или кат. B.
Другата е с 6,3 кВт електродвигател, еквивалент на 125 куб. см бензинов двигател. Максималната скорост е 90 км/ч и макс. въртящ момент от 96 Нм. Двигателят е централно разположен и мощността се предава към задното колело посредством верига. Пробегът с едно зареждане според WLTP при различните опции за батерия, варира от 60 км до 160 км при двата варианта. Батерията е литиева – 36 ампер/часа на 72 волта, лесна за зареждане вкъщи, само за 3,5 ч. Възможно е и зареждането им чрез свързване на зарядното и скутера към контакт в гаража.
Нова марка за българския пазар е Stark Future – мултинационална компания, създадена през 2019 г. с шведски корени. Разположена в покрайнините на Барселона, тя се възползва максимално от репутацията на Каталуния като една от „горещите точки“ за офроуд каране. Първият сериен производствен модел на компанията – мотоциклетът за мотокрос Stark VARG доказва, че електрическата технология превъзхожда бензиновите еквиваленти във всяко отношение.
Stark VARG е първият електрически мотоциклет, който е лидер по производителност в своята категория. Разработен е от нулата, като задвижването и шасито са изградени, за да работят перфектно заедно и оптимизирайки всеки компонент за предназначението му.
Stark VARG е кросова машина с настройки на мощността, които могат да създадат усещане от 125 двутактов до 450 четиритактов мотор. Двигателят и задвижващата система осигуряват 80 к.с. – 30% повече от всеки 450-кубиков мотор и с двойно повече въртящ момент – 983 Нм. Задвижването е заобиколено от производствената акумулаторна система на Stark, която е една от най-компактните и „енергийно плътни“ в света, разполагаща с 6,5 кВтч капацитет при по-малко от 32 кг.
Самото тегло на машината е 118 кг. С това Stark VARG предлага най-доброто съотношение мощност/тегло от всеки модел на пазара. Архитектурата на шасито използва двигателя като структурен компонент, което позволява на Stark Future да изгради най-леката рама за мотокрос в света. Съставът на рамката и карбоновата подсекция носят правилната комбинация от странична, вертикална и торсионна гъвкавост и по-ниско разположение на центъра на тежестта, за да оптимизират мощността на Stark VARG върху терена.
Моторът стои и завива несравнимо с всичко друго и усещанията на водача са подпомогнати от тънката, спортна ергономичност и преработените пластмаси, позволяващи повече спестяване на тегло. Окачването е KAYABA и настройката на хода от 310 мм може да се променя между седем различни настройки.