Все повече смарт технологии се интегрират в автомобилите. Изкуственият интелект може да реагира по-бързо от хората, а той започва да се използва и при автомобилните гуми. Потребителите се интересуват от това гумите им да се адаптират към различни условия като използват сензорни технологии. Според проучване на Nokian Tyres, проведено между декември 2018 г. и януари 2019-а между 4100 души от 5 държави, 34% от европейските шофьори се надяват, че за в бъдеще черните гумени „обувки“ на техните автомобили ще реагират на метеорологичните условия.
Интернетът на нещата (-IoT) бързо навлиза в повечето потребителски продукти. На практика, това означава, че предметите са оборудвани със сензори, които могат да измерват, идентифицират и реагират на промените в заобикалящата ги среда. Леглото със сензори може да следи качеството на съня ви, а умните дрехи могат да се охлаждат или затоплят, когато е необходимо.
Умната гума може да контролира както собственото си състояние, така и заобикалящата я среда, по-бързо и по повече начини отколкото шофьорът.
„Сензорите в гумата могат да измерят дълбочината и износването на протектора и да предупредят шофьора, когато има нужда от нови гуми, или да предложат предните да бъдат сменени със задните, с цел да се уеднакви износването и да се удължи експлоатационният им живот“, коментира Теему Соини, отговарящ за новите технологии в Nokian.
В първата вълна смарт технологии, сензорите инсталирани в гумите ще измерват различни променливи величини и ще изпращат информацията към шофьора, директно към системите на борда на автомобила или към мобилното устройство на водача. Истинската умна гума обаче е тази, която може да реагира на получената от сензора информация, без да е нужна намеса от страна на шофьора.
Тези гуми ще могат автоматично да се адаптират към метеорологичните и пътните условия като променят шарката на протектора, например. В дъждовно време каналите, които съхраняват и отвеждат водата, могат да увеличат обема си и по този начин да намалят риска от аквапланинг.
Индустрията на автомобилните гуми вече е направила първите стъпки към умните гуми, като сензорите вече са често използвани за измервани на налягането в гумите. Истински смарт технологии в този сектор обаче все още не са налице.
„Към момента, има много малко умни приложения от следващо поколение в гумите за леки автомобили, но това със сигурност ще се промени през следващите пет години, а премиум гумите, определено ще предлагат решения за подпомагане на водача. Гумите, способни да реагират автоматично, са все още нещо от бъдещето“, смята Соини.
За да се превърне това в реалност, има нужда от редица нововъведения. За целта сензорите трябва да са трайни и достатъчно безопасни по време не продължителното натоварване, на което са подложени, както и умните технологии да се превърнат в естествена част от масовия производствен процес на автомобилните гуми.
Наред с умните гуми, потребителите искат безопасни гуми. Според проучването, почти всеки втори водач би направил гумите по-безопасни, отколкото са сега.
Гумите са основен фактор за безопасност. Четири възглавнички с размер малко по-голям от длан са единствената точка на контакт с повърхността на пътя и тяхната основна задача е безопасно да ви отведат там, където отивате, независимо от времето или пътните условия.