Електрическа фурия

-
снимки:Витоша Спортс Карс

Второто поколение на Porsche Macan впечатлява с модерен, елегантен, неподвластен на времето дизайн, завидни динамични характеристики, възможност за движение по всякакъв терен и практична функционалност за ежедневието.

10 години след пазарното въвеждане, Porsche Macan, вече в своето второ моделно поколение и изцяло електрическа форма, отново впечатлява със своя прогресивен и неподвластен на времето дизайн, присъщ на марката.

Новото Porsche Macan предлага задвижвания с мощност до 470 кВт (639 к.с.) и максимален въртящ момент до 1130 Нм, които осигуряват впечатляващи динамични качества, възможност за движение по всякакъв терен и практична функционалност за ежедневието. Топ моделът Macan Turbo ускорява от 0 до 100 км в час за 3,3 секунди и развива максимална скорост от 260 км/ч.  Поведението на пътя и качествата, присъщи на един спортен автомобил, са съчетани с високоефективна система за бързо зареждане с мощност от 270 кВт и до 643 км пробег според стандарта WLTP.

Новата платформа за електрически автомобили Premium Platform Electric (PPE) интегрира 800-волтова архитектура.

Електрическите двигатели се захранват от литиево-йонна батерия, позиционирана в подподовата конструкция на автомобила и разполагаща с брутен капацитет от 100 кВтч. Активно използваният капацитет достига 95 кВтч. Високоволтова батерия е основният компонент от новата високотехнологична платформа Premium Platform Electric (PPE) с 800-волтова архитектура, използвана от Porsche за първи път именно в новия Macan. Мощността на зареждане с постоянен ток достига 270 кВт. Батерията може да бъде заредена от ниво на заряд 10% до 80 % в рамките на приблизително 21 минути с помощта на подходяща зарядна станция за бързо зареждане.

Собствениците на новия Macan, както и собствениците на всички електрифицирани автомобили Porsche, могат да се възползват от услугите на програмата Porsche Destination Charging. В това се убедиха и участниците в медийния тест драйв на Macan в България, който ги отведе до локация в живописната местност Копривките край Пловдив, партньор на мрежата.

Porsche Destination Charging представлява глобална мрежа от зарядни станции, предоставяща на собствениците на Porsche възможността да зареждат безплатно електрически и хибридни автомобили. Чрез инфраструктура от зарядни станции, Porsche предлага удобни опции за зареждане на различни дестинации, като премиум хотели и ресторанти, голф клубове, пристанища и др. В България локациите с Porsche зарядни станции вече са над 30.

Macan е с пропорции на спортен модел и линии, характерни за купе. Благодарение на силно изразените пропорции и стилистичното ДНК на Porsche, новите модели Macan създават усещане за динамика и солидност. Характерният наклон на предния капак и силно изразените калници придават на SUV модела с дължина от 4784 мм, широчина от 1938 мм и височина от 1622 мм динамичен, изразителен външен вид, дори когато не е в движение. За това допринасят и богатият избор на колела с размер до 22 инча. Голямото междуосие, увеличено с 86 мм спрямо това на предишното поколение (2893 мм), е довело до намаляването на предния и задния надвес. Предните светлини са разделени на две части: плоският горен светлинен модул с четириточкови дневни светлини е вграден в калниците и подчертава широчината на автомобила. Основният модул, опционално с матрична LED технология е разположен малко по-ниско в предната част. Характерният за Porsche контур на горната линия “flyline” формира един общ елемент с плоското задно стъкло. Съчетанието на вратите без рамки с характерните странични изострени елементи върху техните повърхности създава елегантен и спортен дизайн. А силно изразените задни калници придават на задната част невероятно скулптуриран и мускулест вид. Логото на Porsche в центъра на задната триизмерна светлинна лента гордо увенчава тази композиция.

Porsche съчетава своето дизайнерско ДНК с оптимизация на аеродинамиката, спомагаща за постигане на по-голям пробег. Благодарение на системата за активна аеродинамика Porsche Active Aerodynamics (PAA) с активни и пасивни компоненти автомобилът постига коефициент въздушно съпротивление от 0,25 Cd. Така новото Porsche Macan се превръща в един от най-аеродинамичните SUV модели на пазара, факт благодарение на който се намалява разходът на енергия и се увеличава пробегът. Системата за активна аеродинамика PAA включва адаптивен заден спойлер, активни клапи на предните отвори за въздух на системата за охлаждане и гъвкави облицовки на изцяло покритата подподова част на каросерията. Въздуховодите под модулите на предните светлини и скосената форма на предната част също спомагат за оптимизацията на въздушният поток. В задната част, страничните, насочващи въздуха повърхности и дифузьорът с ламели добавят своя принос за общата аеродинамична ефективност.

Новото Porsche Macan предлага две отделения за багаж и увеличено вътрешно пространство. Macan e SUV модел с насоченост към динамиката, но предлага висока степен на функционалност и пространство за ежедневието, както и оборудване от най-високо ниво с богати възможности за конфигуриране. Електрическото задвижване допринася за увеличаване на вместимостта на багажника. В зависимост от модела и включеното оборудване обемът на багажното отделение достига 540 л. В допълнение се предлага второ багажно отделение под предния капак с вместимост от 84 л. Така общото багажно пространство е със 127 литра по-голямо от това на предходната генерация. Със сгъването на задната седалка, капацитетът на багажното отделение се увеличава до 1348 л. Максималното тегло на прикачния товар от цели 2000 кг завършва общата картина от практични качества на новия Macan.

Macan е оборудван с последно поколение дисплей и операционна система с до три екрана, включваща свободно стоящ 12,6-инчов извит дисплей за контролните прибори и инструменти, както и 10,9-инчов централен дисплей. За първи път пътникът до шофьора може да разполага с информация, да управлява настройките на инфоразвлекателната система и да гледа видео докато автомобилът е в движение. Това става с помощта на опционален 10,9-инчов дисплей. Също за първи път системата Porsche Driver Experience включва head-up дисплей с добавена реалност. Виртуалните елементи, като навигационните насоки са хармонично визуално интегрирани в полето на видимост на водача на реалната обстановка и обекти. Изображението се появява на симулирано за водача разстояние от 10 метра и съответства на дисплей с размер от 87 инча.

Това е първият Macan със завиване на задния мост и двуклапанни амортисьори. Macan 4, Macan 4S и Macan Turbo са оборудвани със системи за задвижване на всички колела. Силовата електроника управлява двата електрически мотора в реално време, при което електронната система за задвижване на всички колела Porsche Traction Management (ePTM) функционира 5 пъти по-бързо от конвенционалната система за двойно предаване, реагирайки на приплъзване на гумите в рамките на 10 милисекунди. Освен това разпределението на въртящия момент към четирите колела може да се настройва на базата на избраната програма за шофиране. Системата за разпределение на въртящия момент към колелата на задния мост Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) включва електронно контролирано блокиране на диференциала на задния мост, като допринася за подобряване на сцеплението, стабилността при шофиране и страничната динамика на Macan Turbo.

Моделите на Macan с въздушно окачване – стандартно оборудване при Turbo версията, са оборудвани със система за електронно адаптивно управление на окачването Porsche Active Suspension Management (PASM). Като опция системата може да се комбинира и с окачване със стоманени пружини. Системата за активно управление на окачването (PASM) вече разполага с амортисьори с двуклапанна технология. Благодарение на настройката на амортисьорите с по-широк диапазон на поглъщане на колебанията и по-кратко време за реакция, се подобряват едновременно комфортът и динамичните качества на автомобила, с което се създава по-голям спектър от възможности в поведението на окачването. Всичко това прави разликите между различните програми за шофиране още по-осезаеми.

За първи път Macan предлага като допълнително оборудване система за завиване на задните колела с максимален ъгъл на завъртане на колелата от 5 градуса. В зависимост от скоростта, респективно посоката на колелата, това позволява постигане на диаметър на завиване от 11,1 метра в градски условия и улесняване на маневриране, и едновременно с това предоставя оптимална стабилност при шофиране с по-висока скорост. Принос за динамичното поведение на автомобила има и типичното за марката прецизно кормилно управление на предния мост.

От 2014 г. досега са доставени повече от 800 000 автомобила Macan по целия свят. Тази успешна история ще продължи с новия, изцяло електрически наследник, който ще се произвежда по въглеродно неутрален начин в завода на Porsche в Лайпциг. Цените за България стартират от 166 600 лв. с ДДС и в момента Macan се предлага със специално лизингово предложение Dream Now лизинг.