Домакинствата често използват втория семеен автомобил, за да закарат децата на училище, спорт и други хобита, и шофьорът на тази кола обикновено е с по-малко опит или наскоро е получил шофьорска книжка. И тъй като вторият автомобил често е по-евтин модел, се обръща по-малко внимание и на зимните гуми. Затова обикновено се избират по-нисък клас гуми за икономия на семейния бюджет.
Безопасността обаче трябва да е приоритет, независимо кога и кого возим в колата. Ето защо водачите с по-малко опит могат да компенсират липсата на шофьорски умения, като заложат на оборудване на автомобила с максимална сигурност, а гумите са сред най-важните елементи за сигурността. При първото шофиране в зимни условия реакциите на младия шофьор и уменията за управление на автомобила не са същите като тези на опитния водач на основната кола на семейството. Често основният семеен автомобил е и с по-добри зимни гуми, които помагат на шофьора. Разбира се, дори напълно обезопасена кола не може да гарантира сигурност, ако водачът действа безотговорно. Въпреки това още при шофьорските курсове се набляга на значението на сцеплението на гумите с пътната настилка.
„Професионалните инструктори обясняват значението и правилното използване на оборудването за безопасност. Ние обсъждаме с тях влиянието на гумите върху управлението на автомобила и това колко е важен изборът на правилния модел гуми, както и налягането на въздуха в тях“, коментира Герхард фон Бресендорф, президент на германската асоциация на автомобилните школи.
Купуването на нови гуми обикновено се отлага, особено когато сезонът вече е настъпил или остава малко време до приключването му. Идеята е да се спестят средства, като използваме старите гуми до края на пролетта или есента, защото, така или иначе, скоро ще ги подменим. Но безопасността не се ръководи от календара: гумите трябва да се подменят в зависимост от климатичните условия.
През последното десетилетие гумите са рисков фактор във всеки седми инцидент, причинен от лек автомобил или миниван. Въпреки че законът изисква дълбочината на грайфера да не е по-малко от 4 мм, не трябва да изчаквате толкова дълго, за да подмените гумите си.
„Не трябва да използвате гумите до пълното им износване. Вместо това ги подменете, когато дълбочината на протектора е около 4 мм. Зимните гуми трябва да имат протектор с дълбочина над 5 мм, за да може да се достигне добро сцепление, когато започне хлъзгавото време“, съветва Мартин Дражик, продуктов мениджър в Nokian Tyres.
Възрастта на гумата също е от значение – съединението на протектора ще започне да се втърдява с времето. Ако гумите са били в активна употреба повече от 6 години, сцеплението им на лед ще е много ограничено дори и да има останал грайфер. Това е често срещан проблем при втория семеен автомобил, защото той се използва доста по-малко в сравнение с основната кола на домакинството. Може лесно да проверите възрастта на гумите, като погледнете четирицифрения номер на страницата на гумата. Първите две цифри обозначават седмицата на производство, а следващите две цифри – годината на производство. Ако кодът е 1717 например, това означава, че гумата е произведена през 17-ата седмица на 2017 г.
Производителите на гуми съветват също така да проверявате налягането в гумите – препоръката е през зимния сезон те да са напомпани приблизително с 0,2 бара над лятната стойност.
Препоръката за експлоатационния период на гумите е 6 години, като максимален период на експлоатация е 10 г. Каучуковите смеси, използвани в гумата, ще се втвърдят с времето, което ще допринесе за по-лошо сцепление с пътната настилка.