За туризъм и спорт – горещи премиери от BMW и КТМ на Moto Expo 2024

-
снимки:Пресцентър Moto Expo 2024

Като изключим италианците, в Европа мотоциклетните компании не са много. Особено на север. Там са два могъщи производителя – BMW Motorrad в Берлин, Германия и КТМ в Матигхофен, Австрия. И двете компании по съседски произвеждат широка гама от мотоциклети за туризъм, спорт и удоволствие.

Техните представители в България също са едни от най-важните играчи на мотопазара у нас. Неслучайно те заемат второ и трето място по брой продадени машини. Това са съответно КТМ с 268 мотоциклета и BMW с 258.

От двата производителя ще видим по няколко премиери на предстоящото българско мотоциклетно изложение Moto Expo 2024. То ще се състои от 20 до 23 април 2024 г. в зала Арена София.

Moto Expo 2024 отново се организира от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), съвместно с утвърдения си дългогодишен партньор Експо Тим.

Австрийската компания от Матигсхофен – КТМ е представлявана у нас от Софкъмпани ООД. КТМ допреди години бяха популярни с екшън мотоциклетите си – за мотокрос и ендуро, както и за офроуд. За това говорят и многото спечелени световни титли в съответните дисциплини. Естествено, на Moto Expo 2024, на щанда на КТМ ще видим целият арсенал от въпросните „кални“ мотоциклети – от 50 до 450 куб. см.

Но ще има и приключенски, и нейкид, и пистови машини. В последните години КТМ станаха звезди в тези категории. Вижте само какво правят КТМ в MotoGP. Те са фаворите при кралете и се зъбят на шампионите от Ducati.

Силата на КТМ при „херцозите“ – Duke расте буквално с бесни темпове. Затова новият КТМ Super Duke 1390 R Evo е една от най-важните премиери на Moto Expo 2024. Първият мотоциклет в гамата 1390 на компанията беше представен миналата година в Милано. Новият двигател всъщност е 1350 куб. см и замества 1301-кубиковия V-twin. Мощността му от 188 к.с. при 10 000 об/мин е с 11 коня нагоре   в сравнение с предшественика си. Впечатляващо e за такова малко увеличение на обема.

Не по-малко впечатляващ е KTM 990 Duke – другата премиера на австрийците. Той наследява изключително популярния 890 Duke и се задвижва от 974-кубиков двигател със 121,4 к.с. при 9500 об/мин и 103 Нм въртящ момент при 6750 об/мин. Напълно новия нейкид KTM 990 Duke за 2024 г. в средна категория, може да се похвали с невероятно мощен двигател, по-остър стил, изцяло ново шаси и ново WP окачване, заедно с актуализирани ергономия и технология.

KTM 790 Duke, който беше представен през 2017 г., беше наречен „скалпелът“. KTM 990 Duke от 2024 г. премахва псевдонима „Scalpel“ и е преименуван на „Sniper“ (Снайперист).

KTM 390 Duke е запазен за тези, които искат това да е техния първи шосеен мотоциклет. Между 390 и по-големия му брат 1390 има повече пряка линия, отколкото почти всичко друго на пазара. 390 влиза в 2024 г. с нов, непримиримо агресивен стил, бърз, по-мощен едноцилиндров двигател от 42 на 44 к. с., ново шаси и чисто нова електроника, която включва ABS в завой и контрол на сцеплението. KTM твърди, че KTM 390 Duke за 2024 г. е 90% нов. За това говорят новата въздушна кутия, глава на цилиндъра, ауспух Quickshifter на KTM и др..

Представителите на BMW Motorrad – Ауто Бавария ще покажаг 16 модела от всички категории. Сред тях обаче ще има пет премиери. Те са предимно от най-популярната серия GS.

Новото BMW R 1300 GS се отличава с редуцирания си дизайн, уникалната каросерия, лекият алуминиев резервоар. Мощният двигател с мощност 145 к.с. в съчетание с ниското тегло на мотоциклета  осигурява необходимата мощност. Характерът на боксера от последно поколение се усеща във всеки диапазон на оборотите. Изживяването с този модел при езда на всякакъв терен е безпрецедентно. Неслучайно това е най-продаваната машина на баварците. Тя е характерна със стабилност, пълен контрол и лекота на езда. Напълно нови са шасито, задната рама тип монокок, новите EVO Telelever и EVO Paralever. Напълно ново е DSA (динамично регулиране на окачването) и иновативното адаптивно регулиране на височината на превозното средство.

Ергономичният триъгълник на F 900 GS е оптимизиран за каране офроуд: по-високо кормило, по-ниска стъпенка. Лостът на крачната спирачка също е по-високо с по-ниски фиксатори. Регулируемият скоростен лост позволява перфектна позиция, независимо дали се кара с обикновени ботуши или ботуши за офроуд, прав или седнал. Каросерията на F 900 GS е модернизирана не само визуално и технически, но и по отношение на комфорта и безопасността. Приспособленията за защита на ръцете осигуряват повече безопасност.

Новия BMW F 900 GS Adventure е перфектен спътник за спокойно пътуване с максимална безопасност, динамика и комфорт. Тези съществени характеристики правят F 900 GS Adventure подходящ за дълги пътувания. F 900 GS Adventure доставя максимално удоволствие от карането. Той осигурява много мощност на върха и много полезен въртящ момент в долния и горния диапазон на оборотите.

R 12 означава непринуден стил – дрескод: интелигентно непринуден, стил: класически. Запомнящият се дизайн се определя основно от резервоара, седалката, капака на въздушната кутия и предните и задните калници.. Класическата решетъчна рамка, плоската стойка на койловъра и новата въздушна кутия дават максимална свобода при проектирането на седалката на резервоара. Боксерният двигател, оптимизиран за персонализиран круизер, осигурява богат въртящ момент и добро ускорение при ниски обороти.

Новото BMW S 1000 XR е подобрена версия на спортния мотоциклет за дълги разстояния. Оптимизациите се изразяват в увеличена мощност на двигателя, подобрена ергономия, усъвършенстван дизайн и обогатено оборудване. S 1000 XR продължава да споделя своя редови четирицилиндров агрегат със супер спортния S 1000 RR. Въртящият момент се разгръща гладко, а хармоничният характер на двигателя гарантира лекота при каране. Максималната мощност е повишена с 5 к.с. спрямо тази на предшественика. Седалката на новия S 1000 XR е напълно нова, с 10 мм по-висока (850 мм) и предлага повече площ.