Bosch направи технологичен пробив – азотните оксиди в дизеловите емисии са много под границите, предписани от закона.
„Компанията ни е без конкуренция в съчетаването на всеобхватната компетентност в свързаността с широкото индустриално и производствено ноу-хау. Това е уникалното предимство на Група Bosch“, заяви изпълнителният директор на Bosch д-р Фолкмар Денер на годишната пресконференция в Ренинген тази пролет. Подобряването на качеството на живота и опазването на околната среда и климата са най-важните задачи за Bosch според Денер: „Нашият девиз „Техника за живота“ ни мотивира да разработваме възможно най-добрите екологични технологии. Искаме хората да стават все по-мобилни, но и да подобряваме качеството на въздуха“, допълни Денер.
Компанията прави огромни инвестиции, за да превърне в реалност трафика с нулеви вредни емисии. Пътищата са два – пазарният успех на електромобилите и усъвършенстването на двигателите с вътрешно горене. Bosch се стреми към по-нататъшен растеж и през 2018 г. въпреки трудния икономически климат. След постигането на рекордни резултати през 2017-а и в светлината на икономическите и геополитически рискове Група Bosch очаква оборотът ѝ да нарасне с 2 до 3% през настоящата година. През първото тримесечие приходите от продажби, генерирани от компанията, съвпадат с високото ниво от същия период на предходната година и дори са се увеличили с около 5% с коригиран ефект от курсовите разлики.
Bosch постигна сериозен пробив в дизела. С новата си дизелова технология инженерите на компанията успяха да намалят емисиите от азотни оксиди до една десета от законово допустимата граница. Тестваните автомобили, оборудвани с подобрената технология, отделят средно не повече от 13 мг азотни оксиди на километър или далеч по-малко от 120 мг, които ще бъдат разрешени след 2020 г. „Има бъдеще за дизела. Той ще остане неразделна част от мобилността на утрешния ден“, убеден е изпълнителният директор на Bosch.
Миналата календарна година бе много силна за Bosch. Компанията генерира приходи от продажби в размер на 78,1 млрд. евро. Увеличението е с 6,8% или 8,4% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Всички бизнес сектори допринесоха за високите резултати. EBIT (печалбата преди лихви и данъци) достигна 5,3 млрд. евро през 2017 г. и е с близо 17% по-висока в сравнение с 2016 г. „Както приходите от продажби, така и печалбата, са рекордни в историята на компанията ни. Нещо повече, EBIT се е увеличила с много по-висок процент от оборота“, споделя проф. Щефан Азенкершбаумер, финансов директор на Bosch. EBIT- маржът достигна 6,8% и е с 0,6% по-висок от предходната година. Разходите за научноизследователска и развойна дейност също запазиха високия си дял, като през миналата година достигнаха около 7,3 млрд. евро, или над 9% от оборота.
Никоя друга компания не предлага толкова решения за свързаност в толкова много сфери като Bosch – освен интелигентната мобилност, тук се включват и свързаното производство („Индустрия 4.0“), интелигентният град и умният дом. Досега Bosch е реализирал практически 170 собствени IoT-проекта и вече се ориентира към фундаментални предизвикателства – увеличаването на населението, урбанизацията и климатичните промени. През 2017 г. компанията е продала около 38 млн. продукта, свързани в интернет – с около 40% повече от 2016 г. За Bosch работят над 25 000 софтуерни инженери. 4000 от тях разработват решения за интернет на нещата. Компанията очаква бъдещи бизнес успехи в сферата на дигитализацията на цели екосистеми. Home Connect, най-голямата екосистема в бранша на домакинските електроуреди, вече свързва 28 индустриални партньори.
Bosch идентифицира значителен потенциал в екосистемите, свързващи различни отрасли, като например „Логистика 4.0“. Тези екосистеми обединяват решения за производствени процеси, строителни услуги, сигурност и мобилност.
Bosch работи сериозно за пазарния пробив на електромобилите. През 2017 г. компанията пое 20 поръчки за производство на електрически задвижващи системи на обща стойност 4 млрд. евро. Компанията очаква масовия пазар на електрически автомобили да се развие силно след 2020 г. Bosch работи съвместно с американската стартъп компания Nikola Motor Company и с китайската Weichai Power, най-големия производител на двигатели за товарни автомобили в света, за серийното интегриране на горивни клетки в товарните автомобили. Bosch вижда обещаващо бъдеще и в уеб базираните услуги, като представената наскоро система за по-бързо интегриране на електрическите автомобили в ежедневието.
Компанията постигна значителен напредък и при автоматизираното шофиране. Още през 2019 г. тя очаква да генерира продажби на системи за асистенция на водача на стойност два млрд. евро. Компанията расте по-бързо от пазара, който, според предвижданията, ще нарасне с 20% тази година. Прогнозата е продажбите на радарните и видеосензори на Bosch да се увеличат с 40%. „Повече автоматизация означава по-голяма техническа сложност. В бъдеще нашите клиенти ще се нуждаят от комплексни решения, а не само от отделни компоненти. Това е още една област, в която нашият опит е предимство“, каза Денер.
Свързаната мобилност е друг пазар, на който Bosch очаква силно развитие. Предвижданията са пазарният потенциал на свързаната мобилност до 2022 г. да достигне 140 млрд. евро в световен мащаб. До 2025 г. по пътищата в целия свят ще се движат над 450 млн. свързани автомобила. Bosch влезе в бизнеса със споделени пътувания чрез придобиване на американската компания Splitting Fares (SPLT). Bosch обедини SPLT и 20 други доставчици на мобилни услуги в новото си направление „Решения за свързаната мобилност“. Част от него е и услугата за споделяне на електроскутери COUP, която скоро ще се предлага и в испанската столица Мадрид.
През 2017 г. всички бизнес сектори на Bosch отчитат по-добри приходи от продажби. „Автомобилни технологии“ е увеличил оборота си със 7,8% до 47,4 млрд. евро. Това е три пъти повече от ръста на автомобилната индустрия в световен мащаб. Приходите от продажби включват за последен път и приноса на направление „Стартери и генератори“, което беше продадено в края на 2017 г.
В Европа Bosch генерира 40,8 млрд. евро приходи от продажби през 2017 г., като ръстът е 5,6%. Компанията се възползва от възстановяването на важните западноевропейски пазари и от благоприятното икономическо развитие в Германия. Продажбите в Източна Европа също се увеличиха значително. Силен ръст се наблюдава и в Азиатско-тихоокеанския регион и в Африка. Оборотът е нараснал с 13,5% до 23,6 млрд. евро. Приходите от продажби в Северна Америка са на нивото от предходната година. Поради по-ниската производителност в автомобилния сектор и отрицателния ефект от обменните курсове номиналните приходи от продажби са спаднали с 2% до 12,1 млрд. евро. За сметка на това в Южна Америка оборотът се е увеличил значително с ръст от 16,4% до 1,6 млрд. евро.