Как да минимизираме риска

-
снимки:Continental AG

Continental създаде система за предупреждение от аквапланинг

CR-V & HR-V 5Y Service

Continental работи върху автоматизирана система за предупреждение от риск за аквапланинг. Загубата на сцепление на много мокри пътища драматично намалява способността за контрол на автомобила и е голям риск за сигурността при шофиране. В бъдеще системата за предупреждение за аквапланинг, която използва данни от камери и сензори в гумите, ще може да разпознава аквапланинг ситуация, преди тя да се случи. Това означава, че водачите ще бъдат предупредени навреме, за да коригират шофирането си.

„Дори при автомобили, оборудвани с най-добрите гуми, внезапният аквапланинг е страховит момент и може да доведе до сериозна опасност. Ние развиваме високо ниво технология, която ще използва сензори и софтуер, за да разпознае потенциалния риск от аквапланинг и да предупреди водача навреме“, пояснява Франк Журдан, член на съвета на директорите на Continental и ръководител на подразделение „Шасита & Безопасност”.

В резултат на проучвания върху аквапланинг феномена и развитието на системата за предупреждение Continental насочва вниманието и към важността на дълбочината на протектора на гумата за безопасността при шофиране. Аквапланингът зависи от дълбочината на протектора, дълбочината на водата и скоростта при шофиране. Затова от Continental препоръчват летните гуми да бъдат подновявани, когато дълбочината на протектора падне под 3 мм. При по-малка дълбочина, значително се повишава рискът от аквапланинг.

Камерите са ключът към ранното предупреждение за аквапланинг, коментират от германската технологична компания. Аквапланингът се появява, когато протекторът не може достатъчно бързо да отстрани водата от пътната настилка. За да разпознае тази ситуация, системата на Continental разчита на образите от 360-градусови широкоъгълни камери, които са инсталирани в страничните огледала, решетката и в задната част на автомобила.

„Когато на пътя има много вода, образите от камерите показват специфичния модел на пръските при допир с гумите от ранния стадий на развитие на аквапланинга“, пояснява Берндт Хартман, директор на проекти в Continental.

Сензори в гумите пък може да „почувстват“ аквапланинга. В допълнение на данните от камерите, Continental използва информация от самите гуми за идентифициране на риска от аквапланинг. В този случай данните от сензорите ще бъдат анализирани директно в гумите. „Ние използваме сигнала за ускорение от електронната Tire Information System (eTIS), за да търсим и разпознаем специфичен модел на излъчване“, обяснява Андреас Волф, ръководител на подразделението Body & Security в Continental. След като eTIS разпознава и нивото на дълбочината на протектора, данните са използвани, за да бъде дефинирана и препоръчана на водача подходящата и безопасна за мокрите пътни условия скорост.

В бъдеще ще бъде възможно обработването на всички данни от сензори в централния компютър на автомобила, за да може шофьорът да бъде уведомен за опасност при актуалната скорост. И тук идва голямата роля на свързаността в автомобила – превозните средства, които все още не са достигнали мястото на опасност, може да бъдат уведомени за опасността чрез директна комуникация с друг автомобил и чрез информация в дигиталните карти, част от електронния хоризонт. По този начин получават необходимата информация за потенциални зони на опасност и системите за контрол на трафика.

Системата за ранно предупреждение за аквапланинг е важна и за автономните автомобили, защото те трябва да могат да избягват аквапланинг ситуации без човешка намеса. Новата технология на Continental е още една от стъпките към Vision Zero – целта на компанията за трафик без инциденти на пътя. Според експертите на Continental технологията може да влезе в производство при следващото поколение автомобили.