Вече сме в разгара на зимата и в името на безопасността на всички участници в движението автомобилите ни би следвало да са „обути” с подходящите за този период от годината гуми. Изглежда, обаче не всички шофьори са заложили на подходящия комплект. Според ново изследване, поръчано от Nokian Tyres, голям процент от европейските шофьори карат с неподходящи за условията модели гуми. Проучването също изненадващо показва, че потребителите в Централна Европа обръщат повече внимание на качеството, отколкото на цената, когато говорим за избор на гуми.
Алармиращ факт от проучването на Nokian Tyres е, че хората са склонни да карат с неподходящи за сезона гуми, например с летни през зимата или обратното – със зимни през лятото. Анкетата регистрира, че във Франция са най-склонни да карат с „грешни“ гуми – цели 44%. За жалост България се нарежда на 2-ро място по този показател: 34% са склонни да шофират с летни гуми през зимата или обратното. Най-педантични в това отношение се оказват немските шофьори – само 23% от тях признават, че шофират с неподходящи за сезона гуми. В останалите държави от допитването – Румъния, Италия, Чехия и Полша, стойностите са между 23 и 44 процента.
Защо рискуваме, карайки с неподходящи за сезона гуми? В крайна сметка летните гуми са предвидени за лятото, а зимните за зимата. Възможно е водачите да нямат време за смяната или не са наясно кога трябва да бъде извършена тя. Често срещано е желанието у хората да изкарат максимално дълго с даден комплект гуми, което е свързано със сериозен риск.
„Изненадан съм, че има значителен брой европейски шофьори, които не спазват функционалните и главно безопасните характеристики на гумите и поемат ненужни рискове, когато карат с неподходящи такива. Ясно е, че истинската зимна гума никога не може да бъде надеждна лятна гума и обратното – лятна гума или гума за всички сезони не може да ви предложи толкова удобно и безопасно пътуване при мокри, заледени или заснежени зимни условия като зимната гума”, коментира Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.
На въпроса какви гуми най-често ползват – сезонни (летни или зимни) или всесезонни, отговорите варират спрямо държавата. Според изследването, във Франция и Италия широкопопулярни са всесезонните, докато в останалите държави шофьорите държат на отделен комплект летни и зимни. В България 91% смятат, че трябва да сменят комплектите сезонно и едва 9% разчитат на всесезонни.
През последните години, всесезонните гуми взеха сериозен дял в Централна Европа, но все пак сезонните такива остават най-популярния избор. Факт е, че в повечето райони отделен комплект летни и зимни е най-добрият вариант. Има държави обаче, където времето не е с гранични стойности и шофьорите искат да използват един комплект през цялата година. За някои потребители в такива места всесезонната гума може да се окаже най-добрият избор. Затова производителите на гуми създават всесезонни гуми с акцент върху зимните условия – сняг и киша, но също така достатъчно подходящи и за ползване през лятото. Такава например е финландската гума Weatherproof.
Колкото и да е странно, се оказва, че цената не е основен критерий при покупката на гуми. Когато избират, повечето анкетирани посочват, че най-важно е качеството, след това цената и на последно място дали моделът е екологичен и щадящ природата. По този показател шофьорите в Централна Европа са единодушни и гледат качеството преди всичко – едва ¼ от тях гледат първо цената. Изненадващо, но българите са с най-нисък процент в това отношение от всички анкетирани – едва за 23% най-важна е цената. Оказва се, че българинът има и най-екологичното мислене – цели 13% се интересуват колко щадящ природата е конкретният модел гуми.
Добрата новина е, че шофьорите осъзнават, че в дългосрочен план премиум гумите се изплащат и в края на жизнения си цикъл се оказват по-евтини и в пъти по-безопасни от евтините ментета. Над половината от анкетираните посочват, че категорично са наясно с предимствата на премиум гумите. Въпреки това тази осъзнатост понякога не кореспондира с действията на потребителите.
„Разбирам, че някои потребители вземат решение за покупка спрямо бюджета си и всеки купувач е различен. Все пак качеството е основен мотив при покупка на зимни гуми. Суровото тестване и вграждането на иновации в продуктите на Nokian Tyres гарантират на шофьорите сигурност и с времето се изплащат многократно. Качествената гума е като предпазен колан – повечето пъти не ти е нужен, но в лоша ситуация може да ти спаси живота“, коментира Мартин Дражек.
Данните се базират на проучване от миналата година, поръчано от най-северния производител на гуми Nokian Tyres и изпълнено от агенция Ipsos. Анкетата е проведена в Германия, Полша, Чехия, Италия, Франция, Румъния и България сред 1800 анкетирани.