Под контрол

-
снимки:Continental AG

ABS3 се адаптира автоматично към пътните условия и ситуацията на пътя. Новото поколение ABS от Continental предлага оптимално спирачно представяне на променящи се пътни условия.

CR-V & HR-V 5Y Service

Безопасно, контролирано и оптимално спирачно представяне – това са само част от изискванията, които всеки зад волана има от спирачната система на своя автомобил, за което допринася и непрекъснатата автоматизация на шофирането. Затова Continental създаде трето поколение на ABS спирачните системи. ABS3 адаптира контрола върху спирачното усилие с още по-голяма скорост и прецизност, за да отговаря на променящите се пътни условия. Continental демонстрира възможностите на спирачната система при различни условия по време на зимни тестове в Швеция.

ABS3 позволява на автомобила да остане управляем дори при рязко натискане на спирачките и оптималното спирачно представяне е осигурено дори при сложни пътни условия, когато спирачките са приложени на пътни настилки с различни коефициенти на триене. Например, когато лентата вдясно е покрита с листа, сняг или чакъл, докато средната лента е с много по-добро сцепление, ABS трябва да използва напълно различни нива на спирачна сила към колелата вляво или вдясно, за да осигури максимално намаляване на скоростта, без да компрометира стабилността на автомобила.

„За да осигурим оптималното спирачно представяне и маневреност във всеки един момент, дори при променящи се условия ABS3 анализира и прилага всички условности при контрола на динамиката на колелата“, коментира Феликс Битенбек, ръководител на „Автомобилна динамика” в Continental.

За да постигне това, ABS3 отговаря на внезапните промени в нивата на сцепление още по-бързо от предишното поколение. Типичен пример е автомобил, чийто водач прави пълно спиране, като започва на хлъзгава настилка и завършва на такава с по-добро сцепление. Това действие изисква промяна в нивото на прилагано усилие. „Дори когато тази промяна се случва внезапно, ABS3 може да се справи по-добре от ABS2 благодарение на своите способности за адаптивна реакция”, пояснява Битенбек.

„Благодарение на способността на ABS3 бързо да реагира при промени, водачите могат да запазят контрол над автомобилите си в критичен момент – допълва Йохен Мюлер, специалист в Continental.

„Ние трябва да можем да отговорим на всички тенденции – ако например водач иска да сложи гуми с по-ниско ниво на съпротивление поради екологични съображения, ABS системата трябва да може да реагира на тази промяна“, споделя той. Това е възможно благодарение на адаптивния контролер в ABS3, който позволява на системата различно поведение. „Шофьорите може да се чувстват уверени, че с ABS3 имат подходящата система за безопасност за всички видове гуми, използвани от тях“, пояснява Мюлер.

ABS и ESC са доказали своя принос за подобряването на безопасността на пътя и спасяването на животи. Днес тези системи са предлагани стандартно от повечето автомобилни производители и са смятани за може би най-важния фактор за подобряване безопасността на пътя. В днешната си версия ESC е като продължение на ABS. ABS предотвратява блокиране на колелата, така че автомобилът да остане управляем в процес на спиране, а ESC предотвратява загуба на контрол върху автомобила чрез целенасочени корекции на спирането от страна на електрониката. И двете системи се допълват, за да предоставят максимална безопасност и стабилност в границите на постижимото.

Гумата трансферира мощността от автомобила към пътя при всички видове ситуации и ABS антиблокиращите системи са пример за контролна система в автомобила. ABS осигурява оптимално сцепление дори при аварийно спиране, което за системата означава прехвърляне на максималното спирачно усилие от гумата към пътната настилка. Въпреки това автомобилът остава управляем, защото колелата не могат да блокират. Тази ситуация на контрол е доста сложна, защото може да възникне внезапно.

В допълнение към контрола върху управляемостта по време на критични ситуации ABS трябва да осигури максимално използване на спирачния потенциал на гумата. ABS3 взима предвид, че сцеплението между гумата и пътната настилка е повлияно от множество фактори, някои от които като коефициент на сцепление на настилката, температура, тежест на автомобила и скорост се променят непрекъснато.

Но, както водачите знаят, качеството на гумите също е от значение.