Полезни съвети за избягване спукването на гума

-
снимки:Nokian Tyres

Съществува риск от спукване на гумата през цялата година, но можете да го предотвратите или да ограничите щетите, ако се случи. Спукването е най-често срещаната неизправност при автомобилните гуми, а основните причини са пирони, парчета счупени камъни и отвертки.

„Трябва да бъдете особено внимателни при шофиране в зони където има строителна дейност: може да се натъкнете на остри парчета строшени камъни, които лесно причиняват спукване. Особено в мокро време, острите парчета камък могат да срежат гумата, както горещ нож преминава през масло – и да проникнат в кордите на гумата“, коментират Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.

Ниското налягане в гумите също увеличава риска от увреждане на страниците на гумата. Например, когато преминавате през бордюр, а гумата ви е с ниско налягане, тя може да се огъне дотолкова, че бордюрът да достигне до джантата и да повреди страницата.

„Когато налягането е твърде ниско, гумата се огъва повече и страницата е по-податлива на повреда, при преминаване през неравности. Ако това се случи, гумата не може да бъде оправена. Поправката на гуми за пътнически автомобили с повреда на страниците не е нито безопасно, нито препоръчително“, обяснява Дражик.

Фактът, че спукването на автомобилни гуми не е нещо необичайно, се вижда и от резултатите от последното проучване на Nokian Tyres сред европейските шофьори. За период от пет години, близо 40% от водачите на автомобили, в почти всички държави включени в проучването, са спукали гума поне веднъж или два пъти. Спукванията са най-рядко срещани в Германия, където 69% от водачите не са пукали гума нито веднъж за период от пет години.

Спукванията на гуми не могат да бъдат изцяло избегнати. Те обаче могат да бъдат донякъде предотвратени, а щетите намалени. В допълнение към внимателното шофиране, доброто управление на налягането е много важно. По-новите модели автомобили са снабдени със система за следене на налягането в гумите (Tyre Pressure Monitoring System, TPMS), която проверява налягането в гумите и сигнализира, когато то започне да спада. Ако колата ви няма тази система, е нужно да проверявате налягането на гумите си веднъж на всеки три седмици.

Правилното налягане значително удължава живота на гумите. Различни производители на автомобили предлагат свои собствени препоръки за налягане в гумите, базирани основно на желаните характеристики по време на управление и комфорт при шофиране.

„Правилното налягане на гумите е важно, защото, ако налягането е, например, с 20% по-ниско, животът на гумата се скъсява с 50%. Така че, ефектът е значителен.

Обикновено, налягането трябва да бъде 0,2-0,3 бара по-високо за зимните гуми, отколкото за летните. Също така, е препоръчително да повишите налягането, когато автомобилът е по-тежко натоварен от обикновено. Ако налягането не е повишено, страницата на гумата ще започне да криви навън, което ще увеличи риска от повреди по нея“, съветва Дражик.

Повечето водачи обаче проверяват налягането в гумите си нередовно, както показват резултатите от проучването. Например в Германия само 36% от шофьорите проверяват налягането редовно – веднъж месечно. Ситуацията е същата и в други европейски държави, сред които Полша, Чехия, Франция и Италия. Българските и румънските водачи на автомобили са най-стриктни в това отношение. Проучването също така показва, че поне една четвърт от европейските шофьори проверяват налягането на гумите си преди по-дълго пътуване.

Друг ключов елемент за сигурността на пътя е спазването на безопасна дистанция от движещи се превозни средства, които се намират както пред, така и зад вас. Още повече, че при неочаквано събитие, като например колата ви изведнъж да спука гума, спазването на дистанция буквално ще изиграе животоспасяваща роля. Затова, винаги си заслужава да спазвате безопасна дистанция, с цел да предотвратите опасни ситуации. За жалост, не всички водачи се придържат към това правило. Резултатите от проучването сочат, че средно около 50% от европейските шофьори твърдят, че редовно спазват безопасна дистанция по време на шофиране. Това е най-рядко срещано в Чехия, където само 37% от водачите заявяват, че редовно спазват безопасна дистанция по време на шофиране. Най-добросъвестни в този аспект са българските, италианските и полските шофьори. Във всеки случай, имайте предвид, че ако ситуацията е опасна, или ако спуканата гума е от страната на движението, обаждането на пътна помощ е винаги добра идея.

Повредите на гумите могат да възникнат по всяко време от годината, но обикновено са по-често срещани през летния отпускарски сезон. Хората обикновено шофират на по-дълго разстояние през лятото, когато има и повече пътно-ремонтни дейности. През пролетта и есента, поради измръзвания и резки температурни промени, пътната настилка се надува, което често води нейното до увреждане. Лошите пътни условия също увеличават риска от спукване.

Рискът от спукване не се отнася само до износените гуми. Дори и новите гуми могат да бъдат спукани от остър предмет, който да премине през кордите и усиления пояс. Ниското налягане в гумата често може да доведе до повреда на страницата при по-рязък сблъсък на гумата с друга повърхност.

Ако усетите, че по време на маневриране автомобилът ви е нестабилен, спрете на безопасно място възможно най-бързо. Научете се как да ползвате комплекта си за ремонт на гумата или се уверете, че резервната ви гума е в ред и разполагате с нужните инструменти за смяна на гумите. В трудни ситуации, първо осигурете безопасността на движението и после се свържете с пътна помощ. Дръжте топли дрехи в колата си в случай, че спукването на гумата възникне в по-студено време.