130 години Škoda Auto – пътуване назад във времето на крилете на класиката

-
снимки:Škoda Auto, Стефан Илиев

Škoda Auto стана на 130 години. Това е една от най-старите автомобилни компании в света. И вместо славата й да гасне и замира, чешката марка блести с пълна сила, произвежда милиони автомобили, които  се продават в над 100 страни по света.  Škoda Auto генерира над 5% от брутния вътрешен продукт на Чехия. А като част от Volkswagen Group,  ще бъде една от най-успешните под шапката в концерна.

Когато механикът Вацлав Лаурин и продавачът на книги Вацлав Клемент стартират бизнеса си в Млада Болеслав през далечната 1895 г., не са предполагали, че след 130 години марката ще бъде могъща компания.

Започнали са скромно, с производството на велосипеди, на които по-късно слагат мотор. Така производството започва да ухае на бензин. Появяват се мотоциклетите Laurin & Klement, наречени Slavia.

През 1899 г. печелят при първото участие в мотоциклетни състезания. Това е старт за бъдещето, в което през 1905 г. се ражда Voiturette – първия автомобил на марката. После идва сливането на Laurin & Klement с инженерната компания Škoda, базирана в Пилзен, през 1925 г. За да дойде един, изключително важен съюз – през 1991 г. с Volkswagen Group.

В замъка Лучен, близо до Млада Болеслав, пред историческата сграда и по алеите на обширното имение са събрани над 20 автомобила на Škoda от различни поколения. Това е една малка част от богатата история на марката от началото на ХХ век, та до наши дни. Те очертават славния път на развитие на Škoda Auto.

Това събитие  бе наречено от домакините Classic Days. Там бях представени пред журналисти различни модели, които са оказали дълбоко влияние върху развитието на компанията.

Можеха да се видят отблизо, да се пипнат, да се повозим на тях и дори да ги покараме по маршрут от 15-20 км из околните села около замъка.

Това, последното е наистина за чудене, тъй като в ръцете на журналисти бяха дадени за тест наистина ценни музейни експонати отпреди 50-те години на миналия век. Дори коли, от началото на века като Voiturette, а и Laurin & Klement 110 от 1925 г. – точно на 100 години. За това се изисква особена смелост от организаторите.

Изживяването обаче наистина си струваше. И зад волана, и на седалката, и дори за погледите отблизо.

Какво по-специално изживяване от  това да усетиш тръпката на управлението на автомобил от средата на миналия век.

Škoda Trekka (1966-1972) – започвам тестовата серия с Trekka, произвеждана между 1966 и 1972 г., специално проектирана и конструирана за пазара в Нова Зеландия. Затова воланът е десен. За първи път минавам по маршрута. Колата е трудна за управление, но се свиква. Маневрите са още по-тегави. Спомних си какво и е да караш без хидравлика, за използваш позабравеното двойно амбриране за смяна на предавките.

Trekka е базирана на модифицираното шаси на Škoda Octavia Super и използва нейното задвижване. Това е четиритактов редови четирицилиндров двигател с обем 1221 куб. см и 40 к.с. Скоростната кутия е четиристепенна и „новозеландката“ може да достига до 105 км/ч. Trekka има по-къса база в сравнение с Octavia Super и има блокировка на диференциала на задвижващите задни колела. Това подобрява нейните офроуд характеристики. С близо 3000 произведени бройки, това е първият пътнически автомобил, разработен и произведен в Нова Зеландия.

Škoda Rapid 1500 OHV (1939-1941) – вече съм зад волана на синия Rapid 1500 OHV. Този е произведен през 1940 г. Служител ми обяснява откъде се пускат фаровете, мигачите и 3-те предавки на скоростния лост. Мигачите са прибрани и си показват настрани, когато се включат. Под тях има малки отворчета с капаче, пред които влиза въздух в купето. Нещо като „климатик“ за краката. Запалването става с бутон на пода.

Rapid 1500 OHV е проектирана за магистрала с четиритактов, четирицилиндров двигател с работен обем 1558 куб. см, с 46 конски сили, съчетан с тристепенна скоростна кутия. Достига скорост да 110 км/ч. Потеглям и излизам на първа от парка, после на пътя, втора и 3-а. Достигам до шеметната скорост от 40 км/ч. Воланът вече се върти по-леко. Внимавам със спирането. Обиколката завършва благополучно, дори паркирам на задна.

Škoda Rapid 1500 OHV е първият исторически документиран модел на Škoda, тестван в аеродинамичен тунел.  Аеродинамичният дизайн включва заоблена предна част, изпъкнали калници и наклонен покрив, оптимизиращ ефективността и разхода на гориво. Общо са произведени 1804 бройки от Rapid 1500 OHV.

Škoda 1101 „Tudor“ (1946-1952) – това е едно от малките бижута на следвоенното производство на марката. Предната седалка е цяла – за водач и пътник. И не е подвижна. Сядам, а корема ми опира в голямото бяло кормило. Вратите се отварят назад. Името „Tudor“ идва от британския термин „двуврат“, каквито са повечето произвеждани версии. Колата се кара значително по-леко, а предавките на 4-степенната скоростна кутия се целят лесно. С тази кола си позволих близо 60 км/ч.

Каросерията на Škoda 1101 е базирана на предвоенната Škoda Popular. Колата е на твърда и сравнително лека централна тръбна рама с независимо окачване във всички посоки. Дизайнът на каросерията е с дървен скелет и стоманени листови панели за по-голяма издръжливост. Четирицилиндровия редови двигател с работен обем 1089 куб. см, има 32 к.с. С него автомобила е достигал до 100 км/ч. Производството на Škoda 1101 „Tudor“ започва на 6 май 1946 г. в завода в Млада Болеслав и се произвежда до 1952 г., с общо 66 904 цивилни бройки и 4237 специални версии за въоръжените сили. Škoda 1101 се е предлагала в различни стилове на каросерията, включително лимузини, роудстъри, ванове и линейки.

Серията Škoda 1101/1102 постига големи постижения в моторните спортове. В класа си печели 24 часа на Спа, Белгия, на 11 юли 1948 г. с Škoda 1101, каквато карахме.

В кабриолета Felicia, произвеждан от 1959-а до 1964 г. се качвам след като съм изминал 20 км с Laurin & Klement 110, който е само с покрив, без странични стъкла. Както се досещате, времето в средата на октомври е доста студеничко.

Още поизмръзнал, сядам зад волана на един от емблематичните модели на Škoda. Гот е, но съкратих маршрута от здравни съображения. Тази кола най-ярко отразява духа на 60-те години на миналия век. Кабриолетът е с изчистени линии, заоблени ръбове и елегантен дизайн. Има много хромирани елементи и ярки цветове. Със сигурност навремето с него собствениците са привличали дамите.

Felicia е с четирицилиндров двигател с обем 1089 куб. см, който произвежда 50 к.с. и достига до 120 км/ч. Кабриолетът Felicia е роудстър, базиран на Octavia. Той е построен върху централна тръбна рама с независимо окачване, включващо модерни телескопични амортисьори.

Škoda Octavia Combi (1961-1971) – това е последният от наличните ретро автомобили, които съм записал да тествам. Започва да вали дъжд. Сядам зад волана, а лостът за скоростите е горе вдясно до него. Такъв беше първият автомобил, който съм карал в живота си, но Москвич 408.

Лостчето за мигачите е на таблото, а чистачките се пускат от бутон вдясно. При включване те блокират в средата на предното стъкло, когато са изключени. Все пак това е кола от 1966 г.

Асфалтът е мокър и хлъзгав. Наложи се рязко спиране. Задницата тръгна наляво, но „хванах“ непослушната кола. Octavia Combi е известна със своята просторност. Разполага с багажник от 690 литра, който може да се разшири до 1050 при сгъване на задните седалки. От 1961 г. всички модели са стандартно оборудвани с функция за регулиране на зоната за спане. Предните седалки се преместват напред, а облегалките могат да се сгъват почти плоско. Става спалня, а отстранените облегалки на задните седалки служат като облегалки за глава. И още нещо хитро – резервната гума се съхранява в отделно отделение под пода на багажника, достъпно през специален капак над задната броня. Май от този модел тръгват Simply Clever дяволиите на Škoda.

Производството на Octavia Combi  започва през 1961 г. Колата е с четиритактов редови четирицилиндров двигател с работен обем 1221 куб. см. Мощността е 47 к. с., съчетан с четиристепенна скоростна кутия. Тази конфигурация позволява на автомобила да достига скорост до 115 км/ч. Около две трети от всички произведени Octavia Combi са били изнесени в цяла Европа, включително и в България. Общо са произведени 54 086 бройки.

Škoda 110 R Coupé (1970-1980) – вече съм зад волана на друг легендарен автомобил.  Тази кола дебютира преди 55 години и сменя на конвейера Octavia Combi. Елегантният спортен автомобил с аеродинамичен стил на каросерията има четиритактов редови четирицилиндров двигател с работен обем 1107 куб. см с 52 к.с. Скоростната кутия е  четиристепенна и колата развива до 145 км/ч.

Обиколката със 110 R Coupé е приятна и дори бърза. Затова тръгвам по по-дългия маршрут. Няма ги борбата с волана, с педалите, с лоста за скоростите. Всичко става лесно и приятно.

Произвежда се в завода в Квасини. Купето със задно задвижване служи като основа за рали и състезателните автомобили Škoda 110 R. От 110 R са произведени общо 57 085 бройки. 110 R беше наследен от Škoda Garde/Rapid през 1981 г.

Съвременната вълна при моите тестове продължава с флагмана на марката от Млада Болеслав  – Škoda 120 GLS. И при него, както и при 110 R, инструкторите от Škoda не ми обясняваха от къде какво се включва. Познат ми е, дори съм го пробвал преди доста години. С този модел, който наистина доставя удоволствие от шофирането, семейства от Чехословакия идваха на море в България. И нашите ги гледаха завистливо, тъй като и за него се чакаше с години, както за Жигули и Лада. Неслучайно е произвеждан от 1976 до 1990 г.

Двигателят е четиритактов редови четирицилиндров, с работен обем 1174 куб. см, генериращ 54 конски сили, съчетан с четиристепенна скоростна кутия, което му позволява да достига скорост до 140 км/ч. 120 GLS е разпознаваем по предната си решетка от неръждаема стомана с четири фара. Произвежда се в завода във Връхлаби и е известен със своята солидна конструкция.

Серийното производство започва през август 1978 г. Повече от 70% от моделите GLS са предназначени за износ. При Škoda 120 GLS продължава концепцията за задно задвижване и заден двигател, както при Škoda 1000 MB. Тази концепция се развива в серията Škoda 100, започвайки през 1969 г.. Присъства в 105, 120, 130 и други модели.

Škoda Rapid 135 (1987-1990) – стилната и спортна Škoda Rapid е последното от купетата със задно разположен двигател на Škoda. Макар и кратко произвеждана, тя оставя отпечатък. И тази кола съм шофирал преди, а сега, докато бях зад волана се отдадох за момент на приятни спомени.

Rapid 135 има четиритактов редови четирицилиндров двигател с работен обем 1289 куб. см с 58 к.с. Скоростната кутия вече е петстепенна, а максималната скорост е 150 км/ч. От Rapid 135 са произведени общо 10 980 бройки. Двувратото купе поставя края на ерата на задно разположения двигател за Škoda, като предшества прехода към модерния Favorit. Rapid е последният двуврат автомобил на Škoda със силует на купе.

Škoda Favorit 136 L (1988-1994) – когато подкарах Škoda Favorit 136, сякаш имах среща със стар приятел, с когото не бяхме се срещали от десетилетия. Това е първата кола, която тествах от официалния български вносител на марката Еуратек. Дори съм гледал Favorit на рали Монте Карло, където има четири поредни победи в класа си – между 1991 и 1994 г.

Favorit е автомобил, който подготвя Škoda за новата ера. През декември 1982 г. чехословашкото правителство решава да разработи автомобил с предно разположен двигател и предно задвижване. Воден от Петер Хръдличка, екип на Škoda в Млада Болеслав разработва Favorit.

Škoda Favorit 136 L е оборудван с четиритактов редови четирицилиндров двигател с обем 1289 куб. см, осигуряващ 58 конски сили и съчетан с петстепенна скоростна кутия, позволяваща скорости до 150 км/ч. Изцяло алуминиевият двигател отговаря на съвременните стандарти за разход на гориво и емисии. Той е способен да измине до 250 000 километра, преди да се нуждае от пълно обслужване.

Каросерията хечбек осигурява достатъчно товарно пространство. Тя е проектирана от Stile Bertone и Favorit има по-голямо вътрешно пространство, въпреки че е по-къса от предшественика си. След Кадифената революция, Škoda се присъедини към Volkswagen Group през 1991 г., което в крайна сметка доведе до подобрения в качеството, технологиите, безопасността и дизайна. От Favorit до септември 1994 г. са произведени 783 167 бр.

Автомобилите, на които ни возиха бяха уникални. Някои от тях са изкарани от музея специално за събитието.

Защото не всеки ден можеш да седнеш не само зад волана, но и на седалката на коли, произведени в средата на миналия век и преди това. И започвам от първия.

Laurin & Klement Voiturette A (1905-1907) – времето е студеничко, но да седнеш на седалката на първия автомобил, произведен от Laurin & Klement, дебютирал на 29 октомври 1905 г., си е приключение. Зад волана е служител от музея на Škoda. Той върти из алеите на парка около замъка. Колата изглежда лесна за управление. Тя развива до 40 км/ч и е с бензинов двуцилиндров двигател със 7 к.с. 44-те бройки от L&K Voiturette A са стрували по 3600 крони всяка. По онова време средният работник е печелил 2 крони на ден. Шасито се състои от стълбовидна рама, поддържаща два твърди моста с полуелиптични листови ресори, а мощността се предава към задните колела чрез карданен вал, но е можело и с верига. Колелата са с дървени спици.

Škoda/Laurin & Klement 110 (1925-1929) – това е лимузина, която е на точно 100 години. Колата е извадена от музея. Но за разлика от Voiturette A, който се стартира с манивела, тази е с електрически стартер. Той е измислен през 1925 г. и веднага е въведен.

Колата е доста луксозна. Дали? За покрив има гюрук. Няма прозорци, предният е само наполовина. Духа отвсякъде. Разположих се на задната седалка. Подходих оптимистично, въпреки че шофьорът ми се бе навлякъл доста добре. След първите километри разбрах защо. Духаше отвсякъде. Закопчах якето, сложих си и шапка, но не ми стана по-топло. Мръзненето си струваше. Все пак се возих на 100-годишна кола.

През 1925 г. Laurin & Klement се слива с индустриалния гигант Škoda от Пилзен. Затова за определен период от време, моделите са носили логата както на Škoda, така и на Laurin & Klement. Такъв е случаят с L&K 110, който се е предлагал в различни стилове, включително лимузини, роудстъри, ванове и линейки. Дебютирайки през 1925 г., този модел е произведен със задно задвижване и смесена конструкция на каросерията, използваща дървен скелет и стоманени листови панели. Първоначално двигателят е редови четирицилиндров с работен обем от 1791 куб. см и 25 к.с. По-късно е подобрен и е от 1944 куб. см и 30 коня с четиристепенна скоростна кутия. Барабанни спирачки на всичките четири колела осигуряват надеждно спиране.

Škoda Superb 3000 OHV (1938-1949) – името на модела Superb е използвано за първи път от Škoda на 22 октомври 1934 г. за модернизираната Škoda 640. Сега моделите Superb са флагманите на чешката марка.

Škoda Superb OHV е произвеждана от 1938 до 1949 г. и е известна със своята просторност и мощност. Затова, когато искам да направя едно кръгче като пътник, служителят ви казва: „Седни отзад, като президент!“

Та разполагам се аз отзад. Мястото е огромно, може даже да си полегна. Седалката удобна, кожена, по вратите и около прозорците – лакиран махагон. Огромно място за краката. Тази кола е с отопление.

Superb 3000 OHV е оборудван с четиритактов редови шестцилиндров двигател с работен обем 3137 куб. см, генериращ 85 к.с. В комбинация с четиристепенна скоростна кутия, той достига скорост до 125 км/ч. През 1938 г. Škoda преминава към по-ефективната OHV концепция с клапани в цилиндровата глава, подобрявайки производителността на двигателя. Електрическата система на модела включва 12V инсталация. Рамката на шасито и независимото окачване на всички колела осигуряват комфорт. Усетих го при возенето.

Superb се предлага в различни стилове – седан, лимузина, полукабриолет и персонализирани дизайни. Черната лимузина Superb от музея на Škoda е с резервни колела в предните калници и резервни седалки, превръщайки я в 7-местен автомобил. Общо са произведени 275 бройки. Предназначена е главно за политици и големи индустриални компании.

Бяха показани и модели, които са истински ценности. Могат да се видят само в музея на Škoda в Млада Болеслав.

Моделът Škoda 645 е произведен между 1929 и 1934 г. Той е пример за производителност и комфорт по това време. Има редови шестцилиндров двигател с работен обем 2492 куб. см и мощност  45 конски сили при 2600 об/мин. Оборудван е с тристепенна скоростна кутия и достига максимална скорост от 90 км/ч.

Здравото шаси включва твърди оси с лентови амортисьори за подобрен комфорт при возене. Освен това, Škoda 645 е оборудвана с барабанни спирачки на всичките четири колела. Четиривратната каросерия е включвала кожена тапицерия.

Воланът е разположен от дясната страна, тъй като в Чехословакия движението е било отляво по това време. Всъщност повечето предвоенни коли бяха с десен волан. Задната част на автомобила е разполагала с държачи за две вертикално монтирани резервни колела и външно достъпен багажник.

Škoda 645 е завършена с дълго шаси с каросерия тип „имитация на кабриолет“ и впечатлява както със своя изтънчен дизайн, така и с механичното си инженерство. Общо са произведени 758 бр.

Произвеждана между 1936-а и 1939 г., Škoda Popular Monte Carlo е вдъхновена от ранните успехи на рали Монте Карло – второ място на Popular Sport в клас до 1500 куб.см, постигнато от Зденек Похъл и Ярослав Хаусман. Моделът има четиритактов редови четирицилиндров двигател с работен обем 1386 куб. см, произвеждащ 31 конски сили, съчетан с тристепенна скоростна кутия. Максималната скорост е варирала от 110 до 125 км/ч.

Шасито на Popular Monte Carlo е включвало твърда, но лека централна тръбна рама и система за задвижване transaxle с трансмисия на задния мост, което е подобрявало динамичните му характеристики. Модерните хидравлични спирачки и прецизното кормилно управление с рейка и зъбно колело са допринесли за сцеплението, стабилността и управляемостта на автомобила.

Škoda Sport (1949) – колата е проектирана за състезания на писта. Škoda Sport е произведена през 1949 г., само в два екземпляра. С четирицилиндров двигател с работен обем 1089 куб. см, тя генерира 60 к.с., съчетани с четиристепенна скоростна кутия, което ѝ позволява да достига скорост до 160 км/ч.

Един автомобил е модифициран за 24 часа на Льо Ман през 1950 г. и Škoda Sport участва. През 1950 г. екипът на Škoda се задържа на второ място в своя клас и пето място в общото класиране с наближаването на зазоряване. Въпреки конкуренцията от френския специалист по състезателни автомобили Gordini, който участва с шест автомобила, Škoda Sport се представя впечатляващо.

На зазоряване малък технически проблем – счупена зегерка на буталния болт води до повреда на двигателя. Тази жизненоважна част, струваща само стотинки, е причина за оттеглянето на отбора след 13 часа. Горивната ефективност на Škoda Sport позволи по-дълги смени на шофиране, но механичната повреда прекрати участието преждевременно.

Автомобилът, конструиран с простота и изобретателност, е доста подобен на производствените модели. Той се отличава със скъсена централно тръбна рама на шасито и оси. Има модифицирани спирачки и скоростна кутия за високоскоростни състезания. Алуминиевата каросерия сваля теглото до 590 кг.

Модифицираният двигател с карбуратор Solex е в комбинация със специална горивна смес от метилов алкохол. Той е с мощност от 50 к.с. за максимална скорост от 140 км/ч. През 1950 г. са построени още два състезателни автомобила Škoda Supersport с „каросерия на пура“.