BMW Серия 1: Динамичен и технологичен баварец

-
снимки:BMW AG

В разгара на лятото имахме възможност да се включим в международните тестове за медии на новото BMW Серия 1. От баварската марка споделят, че с това поколение започва ново летоброене. Причината е, че третото поколение на успешния премиум компактен модел за пръв път ползва модерната архитектура на BMW с предно задвижване, която съчетава типичната за марката радост от шофирането и динамиката със значително подобрено предлагане на място.

Новото BMW Серия 1 е автомобил с характер – спортно, красиво, сигурно и висококачествено, със свеж дизайн и най-модерна свързаност. От пръв поглед се забелязва новото лице на модела. Характерната бъбрековидна радиаторна решетка е станала по-голяма, значително по-представителна и за пръв път при това моделно семейство е оформена като съединен по средата елемент. Спортният върхов модел BMW M135i xDrive, който имахме възможност да тестваме в района на Мюнхен, се отличава с впечатляваща, вдъхновена от моторните спортове, Mesh бъбрековидна радиаторна решетка с триизмерно оформена мрежа вместо класическите пластини. Фаровете вече са разположени под наклон и придават на автомобила свежо, младежко излъчване. Прави впечатление и модерната визия на опционалните Full LED фарове, които по желание могат да бъдат и адаптивни.

В силуета веднага правят впечатление ясно изразеният Sharknose, подчертаната клиновидна форма и тясната графика на прозорците, която завършва в интегрираната в задните колони извивка на Хофмайстер. Ясните и прецизни линии, както и подчертаните моделирани форми придават атлетично излъчване на автомобила. Задната част е доминирана от широката стойка в долната част и стесняващата се нагоре каросерия. Благодарение на създадените по този начин „рамене“ автомобилът изглежда стъпил много стабилно на пътя, а и така се чувства в реални условия. Широките двойни задни светлини подсилват това впечатление и изглеждат много модерни благодарение на тясната си форма и редуцираната си визия. Предлаганите като опция Full LED варианти интерпретират по съвсем нов начин познатата L-образна визия чрез отделен тесен елемент с характерна извивка настрани. Ярко моделираните повърхности и характерните ауспухови накрайници с диаметър от 90 мм (100 мм, скосени надолу при BMW M135i xDrive) допълват спортното излъчване на задната част.

По отношение на оборудването, върховото изпълнение е M135i xDrive. То се разпознава по бъбрековидната радиаторна решетка с Mesh дизайн и скосените ауспухови накрайници в Cerium Grey, както и M задния спойлер в цвета на каросерията.

Електрическият панорамен покрив, който за пръв път се предлага като опция за BMW Серия 1, пропуска повече светлина в интериора, в който увеличеното предлагане на място и подобреното усещане за простор са комбинирани с висококачествени материали и иновативни решения в детайлите. Например предлаганите за пръв път при BMW опционални декоративни лайстни със задно осветяване са със светлинни ефекти. Те са с три различни дизайна и избор от 6 цвята. Групираните зони за управление, например на отоплението и климатизацията или на различните функции при шофиране, осигуряват лесно боравене, а функционалните поставки – допълнителен комфорт, например поставката пред селектора на трансмисията, която като опция може да бъде оборудвана с възможност за безжично зареждане на смартфони.

Достъпът до опционалната гама от Infotainment гама на BMW Operating System 7.0 – по желание и с управление с жестове, се извършва чрез комбинация от два дисплея, които при Live Cockpit Professional са с диагонал от 10,25 инча. Като форма и оформление дизайнът на индикаторите при този вариант цитира оформената по нов начин бъбрековидна радиаторна решетка. Централният контролен дисплей с тъчфункция е ориентиран към водача в типичния за BMW стил и е разположен оптимално в зрителното поле на шофьора. С пълноцветния 9,2-инчов Head-Up дисплей, който за пръв път се предлага като опция за BMW Серия 1, водачът може да получава информации, без да отклонява погледа си от пътя.

Третото поколение вече предлага значително повече място от предшественика си, и то най-вече отзад. Качването е по-лесно, а пространството за коленете на пътниците отзад е увеличено с 33 мм. Мястото над главите отзад е увеличено с 19 мм, когато автомобилът е оборудван с отварящия се навън панорамен подвижен покрив. Освен това пътниците отзад се наслаждават на увеличено с 13 мм пространство за лактите, като отпред то е увеличено дори с 42 мм. Вместимостта на багажника е увеличена с 20 до 380 литра, като при сгъната задна седалка нараства до 1200 л. Освен това минималната широчина на багажника е увеличена с 67 мм. За пръв път за BMW Серия 1 се предлага и електрическо задвижване на задния капак.

Премиера в премиум компактния клас празнува иновативният асистент за движение на заден ход, който запаметява движенията на волана по отсечката, измината със скорост до 36 км/ч на преден ход и след това води автомобила на заден ход по абсолютната линия на разстояние до 50 метра и при скорост до 9 км/ч.

По отношение на оборудването, върховото изпълнение е M135i xDrive. То се разпознава по бъбрековидната радиаторна решетка с Mesh дизайн и скосените ауспухови накрайници в Cerium Grey, както и M задния спойлер в цвета на каросерията.

Третото поколение на BMW Серия 1 за пръв път е изградено на модерната архитектура на марката с предно задвижване. Благодарение на това то комбинира динамика на управлението със значително увеличено предлагане на място. Както с предното задвижване, така и с интелигентното задвижване на четирите колела xDrive то е значително по-пъргаво от предшественика си. Бързите и прецизни реакции се усещат директно и осигуряват оптимизирано изживяване при шофиране. Основен компонент за това е познатата от BMW i3s технология ARB (actuator contiguous wheel slip limitation), която сега празнува премиерата си в един автомобил с двигател с вътрешно горене и която позволява значително по-фин и бърз контрол. При серийната технология ARB сензорът за приплъзване е разположен директно в блока за управление на двигателя вместо в управляващия блок на системата за контрол на стабилността DSC. Без дълги ходове на сигнала информациите се предават три пъти по-бързо, а доловимия от клиентите контрол се извършва дори 10 пъти по-бързо. В тясно взаимодействие със системата за контрол на стабилността DSC това ограничение на приплъзването значително редуцира недозавиването под влияние на мощността без стабилизиращи намеси, които иначе са типични за автомобилите с предно задвижване. Технологията ARB се подпомага и от серийния Performance Control (инерционното разпределение на въртящия момент). Той повишава пъргавината на автомобила още преди достигането на граничния режим чрез целенасочени спирачни намеси на вътрешните за завоя колела и осигурява неутрални реакции при завиване. Освен с много динамичното и настроено индивидуално към съответния двигател серийно окачване и М спортното окачване със снижена с 10 мм каросерия по желания новото BMW Серия 1 може да бъде оборудвано и с адаптивно М окачване VDC. При него чрез превключвателя на контрола на шофирането водачът може да избира между две характеристики на амортисьорите – Comfort и Sport. Дори и при базовите двигатели BMW Серия 1 е оборудвано с многораменно окачване на задната ос.

Технологията ARB и Performance Control се използва и при тестваната от нас версия M135i xDrive, която серийно е оборудвана с интелигентното задвижване на четирите колела xDrive. В допълнение към това BMW M135i xDrive се оборудва и с новоразработен механичен Torsen блокаж на предния диференциал, който придава на автомобила още по-спортен характер. Блокажът на диференциала е интегриран в серийната осемстепенна трансмисия Steptronic Sport и включва и режим за състезателен старт, който осигурява максимален въртящ момент от 450 Нм още на първа и втора предавка. Реагиращото още по-спонтанно М спортно кормилно управление на BMW M135i xDrive допълнително и осезаемо повишава пъргавината и поведението при завиване, М спортните спирачки предлагат висока издръжливост към натоварвания и високи резерви при всякакви ситуации. М спортното кормилно управление и М спортните спирачки се предлагат като опция и за другите модели на BMW Серия 1.

Новост е модерната седемстепенна трансмисия  Steptronic с два съединителя, която се предлага като опция за BMW 116d и BMW 118i.

Новото BMW Серия 1 ще се предлага с три- и четирицилиндрови двигатели от най-новото поколение на семейството агрегати EfficientDynamics, които благодарение на множеството подобрения в детайлите са още по-икономични, по-екологични и в някои случаи и по-мощни. При въвеждането на пазара ще се предлагат три дизелови и два бензинови двигателя с мощност от 116 к.с. при BMW 116d до 306 к.с. при BMW M135i xDrive. Неговият нов двигател е най-мощният четирицилиндров агрегат на BMW Group. BMW M135i xDrive ускорява от 0 до 100 км/ч за едва 4,8 сек (4,7 секунди с M Performance пакет, който ще е наличен от ноември 2019 г.). Максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч. Въпреки тези впечатляващи динамични характеристики средният разход на гориво е 7,1 до 6,8 л/100 км при емисии на СО2 от 162 до 155 г/ км. Двигателите на BMW Серия 1 отговарят на строгите изисквания на нормата за вредни емисии Euro 6d-TEMP, BMW 116d дори отговаря на Euro 6d. Бензиновите двигатели са оборудвани с бензинов филтър за твърди частици, а дизеловите агрегати с дизелов филтър за твърди частици, NOx капацитивен катализатор и SCR система.

BMW 116d, BMW 118d и BMW 118i серийно се оборудват с модернизираната шестстепенна механична скоростна кутия. Новост е модерната седемстепенна трансмисия  Steptronic с два съединителя, която се предлага като опция за BMW 116d и BMW 118i.

При осемстепенната трансмисия Steptronic, която се предлага като опция за версията BMW 118d, която също имахме възможност да тестваме, и е серийна при BMW 120d xDrive, както и при осемстепенната трансмисия Steptronic Sport на BMW M135i xDrive допълнително са оптимизирани комфортът на превключване и акустиката. Благодарение на интелигентната свързаност двете автоматични трансмисии могат да адаптират своята стратегия на превключване към воденето по маршрута и ситуацията на пътя.

Множество асистиращи системи на BMW Серия 1 са заимствани от по-високите класове модели на баварската марка и за пръв път навлизат в премиум компактния клас. За следене на пространството около автомобила, в зависимост от системата, се ползват изображения от камери, както и данни, събрани от радарни и ултразвукови сензори, за да предупредят водача за опасности, респективно да намалят до минимум риска от инциденти чрез целенасочени намеси на спирачките и кормилното управление. В Европа серийното оборудване включва предупреждение за опасност от сблъсък и за пешеходци със спирачна функция при градски условия, която съобщава и за велосипедисти, и предупреждението за напускане на лентата с активно връщане в лентата, което може да бъде ползвано при скорости между 70 и 210 км/ч. Като опция се предлагат активният контрол на скоростта (при автомобилите с автоматична трансмисия с функция Stop & Go), който може да бъде ползван до 160 км/ч, както и асистентът за шофиране, който включва предупреждение при смяна на лентата, предупреждение за удар в задната част и предупреждение за напречен трафик.