BMW M5: Рафиниран екстремист

-
снимки:BMW България

Слънчево време, прохладен ветрец, който леко поохлажда страстите след всяка емоционална „серия“ зад волана на спортистите от M гамата на BMW, прилив на адреналин и подходящата писта за неговото (на адреналина) правилно управление, какво повече му трябва на човек? Ами, ако може да не свършва…

Причината за всичко това бе превърналото се в традиционно събитие BMW M Drive Tour, което за четвърта поредна година демонстрира възможностите на гамата BMW M пред български клиенти и специализирани медии. В рамките на три дни над 150 участници от цялата страна имаха възможност да изпитат на специално подготвената писта Серес в Гърция характеристиките на M гамата на баварския производител, както и да се запознаят с богатите възможности за индивидуализация с програмите на BMW M Individual и оригинални части и аксесоари M Performance. Фокусът в тазгодишното издание бе премиерата на новото BMW M5.

За пръв път при високотехнологичния седан се използва задвижване на четирите колела M xDrive. С това BMW M5 подобрява динамиката на управлението и освен това печели пригодност за всекидневието при всякакви условия на пътя. В същото време то последователно продължава традицията от 1984 г. на автомобилна концепция на луксозна бизнес лимузина с четири врати с потенциал за състезателната писта, инициирана от първото BMW М5.

Разработената от BMW M GmbH нова система за задвижване на четирите колела M xDrive е най-емоционалното задвижване във високотехнологичния сегмент. Тя работи с централна раздатъчна кутия с многодисков съединител и ситуативно, напълно променливо разпределя мощността между предната и задната ос. За оптимално сцепление при всякакви метеорологични и пътни условия допринася и активният М диференциал на задната ос, който също е напълно променлив и осигурява блокаж между 0 и 100%.

Характерът на M xDrive може да бъде определян индивидуално от водача. На разположение са пет различни конфигурации, базирани на комбинациите между режимите на DSC (DSC on, MDM, DSC off) и режимите на M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Още при базовата настройка с включен динамичен контрол на стабилността (DSC) и 4WD системата допуска леко превъртане на задните колела при ускорение на излизане от завои, с което допринася за спортната пъргавина на М5. В режим M Dynamic (MDM, 4WD Sport) M xDrive позволява лесно контролирани дрифтове. Трите режима на M xDrive при изключен DSC са замислени да задоволят желанията и на спортните натури зад волана, предимно при шофиране на състезателната писта. При тях може да се избира между три конфигурации до чисто задно задвижване (2WD), като при този режим водачът може да избира свой собствен ъгъл на дрифт и разкрива чиста динамика на управлението за майсторите на волана.

Като задвижване и в новото BMW M5 работи 4,4-литров V8 битурбо двигател с технология M TwinPower Turbo. Инженерите на М значително са модернизирали двигателя спрямо предишния модел. Новоразработеният турбокомпресор, изключително ефективното индиректно охлаждане на нагнетявания въздух и по-високото налягане на впръскването осигуряват по-висока мощност и преди всичко въртящ момент. Мощността от 600 к.с. се развива при 5600 – 6700 об/мин. Максималният въртящ момент от 750 Нм е на разположение още от 1800 об/мин и се запазва на това високо ниво до 5600 об/ мин. Управляемата чрез карта, напълно променлива маслена помпа осигурява ситуативно подаване на масло за новото M5 дори и при шофиране по състезателна писта. Впечатляващите стойности на динамичните характеристики на M5 говорят сами за себе си: ускорение от 0 до 100 км/ч за само 3,4 сек, а до 200 км/ч за 11,1 сек. Максималната скорост е ограничена електронно на 250 км/ч, а по желание с M Drivers Package – при 305 км/ч.

Пренасянето на мощността е поверено на специално настроена осемстепенна трансмисия M Steptronic с Drivelogic. В режим D тя осигурява комфортно, напълно автоматично превключване, но предавките могат да бъдат сменяни и секвенциално ръчно. Това става по избор или чрез компактния селектор на трансмисията на средната конзола, или чрез лостчетата за превключване на волана. Благодарение на Drivelogic водачът може да адаптира характеристиките на трансмисията към личните си предпочитания. За използване по състезателната писта осемстепенната трансмисия M Steptronic осигурява екстремно къси времена за превключване и с това допринася за пъргавината и динамиката на управление.

Окачването също е настроено както за шофиране във всекидневието при максимално сцепление, така и за повечко адреналин и динамика на управление на състезателната писта. Също като двигателя, трансмисията и M xDrive са настроени от опитни специалисти и състезателни пилоти на локации, включващи най-вълнуващата тестова писта на света, известната Северна отсечка на „Нюрбургринг“. Високотехнологичните подсилвания в предната и задната част осигуряват екстремно здрава структура на каросерията, а с това и изключително спонтанна обратна връзка от автомобила най-вече при много спортни условия на шофиране.

При настроените специфично за М променлив контрол на амортисьорите (VDC) и кормилното управление M Servotronic водачът може да избира между трите режима Comfort, Sport и Sport Plus. Характеристиките на двигателя също могат да бъдат конфигурирани индивидуално чрез трите режима Efficient, Sport и Sport Plus. Чрез двата бутона М1 и М2 на М волана могат да бъдат запаметени и след това активирани две свободно конфигурируеми настройки за всички режими на двигателя, трансмисията и режимите на M xDrive, DSC и Head-Up дисплея.

С оглед изискванията към динамиката на управлението каросерията на новото M5 е променена спрямо базовия модел BMW Серия 5. Инженерите на М са оформили по нов начин предните, по-широките странични панели и облицовката на предната броня с по-големи отвори за подаване на въздух към охладителните системи и спирачките. Нов е и задният дифузор. Четирите тръби на изпускателната система подсказват не само визуално за мощността на M5, но и осигуряват подходящия спортен звук благодарение на управляемите клапи, които се настройват от водача чрез бутон.

Предният капак е със специфичен за М дизайн, изработен е от алуминий и има характерни гънки. Техните линии продължават в серийния много лек покрив, изработен от карбонов композит (CFRP). Понижаването на теглото благодарение на покрива от CFRP и на другите детайли като изпускателната система допринася за това новото M5 със задвижване на четирите колела M xDrive да е по-леко от предшественика си.

По-леки от конвенционалните спирачки от чугун са и монтираните серийно M композитни спирачки. С лакираните в син цвят шестбутални спирачни апарати отпред и еднобутални апарати отзад, както и перфорираните и вътрешно вентилирани спирачни дискове на всички колела, те осигуряват оптимално ускорение, съобразено с динамичните характеристики на автомобила. Още по-висока стабилност имат опционалните M карбонови керамични спирачки, които се разпознават по лакираните в златист цвят спирачни апарати, които са по-леки с 23 кг.

Новото M5 серийно се оборудва с М седалки с кожена тапицерия Merino и електрическо регулиране. Като опция се предлагат новоразработените М мултифункционални седалки, които се отличават с подобна на черупка конструкция и по-добра странична опора.

Наред с BMW M5 на питата в Серес застанаха още двама спортисти, които се чувстват като у дома както на състезателната писта, така и в ежедневно шофиране по пътната мрежа – M2 и М4. Под ръководството на сертифицирани BMW инструктори, имахме възможност да усетим бързото и спортно управление на моделите на пистата, като в движение усъвършенствахме уменията си за спортно управление. Естествено усещането и при трите модела е различно. Стартирах с M5 и след това беше като детска игра да „захапя“ волана на M4 и M2, просто M5 изисква повече концентрация, внимание и малко по-различен стил на шофиране. Всъщност M моделите не се ограничават до рекордна мощност и висока максимална скорост, а целят перфектен баланс и прецизна управляемост. За целта те са оборудвани с редица иновации, съобразно конкретния модел. Отличителната им характеристика е тяхната автентичност – всеки елемент от дизайна и конструкцията им са базирани на техническа функция.