Dacia Duster: Звяр в овча кожа

-
снимки:Любомир Асенов

От лансирането на първия модел през 2010 г. досега са продадени над един милион автомобила Dacia Duster и френският концерн планира да продължи успешната история на бюджетния всъдеход с неговото следващо поколение. Duster осъществи почти 1000 продажби през миналата година у нас, за сравнение реализира 237 бр. през 2010 г. след пазарния си дебют на българска сцена.

Honda Promo Offers 728×90

След четири дни зад волана на новия Duster – на международния медиен тест и при лансирането му на българския пазар, категорично мога да заявя, че второто поколение на модела има всички предпоставки да подобри досегашните постижения и да чупи рекорди по отношение на продажбите в близките две-три години. Неговите основни козове са не само запазени, но и доразвити. Към здравата конструкция, проходимостта, надеждните двигатели и атрактивна цена са добавени куп дребни, но със съществено значение детайли, които правят новия Duster много по-различен от досегашния. От френската компания ни уверяват, че второто поколение използва платформата на предходната генерация, но зад волана усещането е коренно различно и тази съществена разлика идва от детайлите. А всички знаем, че малките камъчета обръщат каруцата, в случая я изпращат в нова орбита, където тя ще се превърне от обикновена тиква, която ви гарантира сигурност, защото винаги може да „нахраните“ с нея семейството, в каляска, отвеждаща ви в други измерения, на почти същата цена.

В рамките на два дни имахме възможността за втори път (след международния медиен тест в Гърция) да се убедим в качествата на модела, този път, поставен в клопката на закъснялата зима в района на Осоговската планина. Duster е с обновен екстериорен дизайн, който модернизира и подчертава мощен външен вид. Интериорът е напълно преработен, като залага на комфорт и ергономичност. Автомобилът предлага значително по-високо качество. С нови асистенти за безопасност и ново оборудване Duster е истински SUV за разлика от много паркетници – едновременно универсален и комфортен за ежедневно шофиране.

Всъдеходът идва с гама от ново оборудване, подпомагащо маневрирането на и извън пътя и пренася офроуд способностите, които помогнаха на първото поколение да постигне такъв голям успех. Размерите му са: дължина 4,34 м, широчина 1,80 м, просвет 210 мм, ъгъл на заход и ъгъл на отход от съответно 30° и 33° за версията 4WD, 34° за версията 2WD, ъгъл на рампата 21°.

Страничният профил на автомобила подчертава SUV излъчването му. По-високата странична линия допълва впечатлението за здравина и защита. Челното стъкло е изнесено със 100 мм по-напред и е по-вертикално разположено, което прави кабината да изглежда по-просторна. Новите алуминиеви релси на покрива, отличителен знак при SUV автомобилите, удължават линията на челното стъкло за по-динамичен профил. 17-инчовите алуминиеви джанти му придават още по-атрактивно излъчване.

Отзад по-широките калници променят стойката на автомобила. Duster вече предлага светлинния подпис на Dacia – четири червени квадрата, а задните светлини са разположени в краищата на автомобила. По-широките предна и задна защитна маска привличат вниманието към авантюристичните наклонности на модела.

Комбинацията между асистент за потегляне при наклон и асистент за спускане по наклон улеснява шофирането на хълмист терен, в което се убедихме нагледно по време на офроуд теста в Осоговската планина. Друга полезна новост е 4х4 мониторът, който обединява компас и известява водача в реално време за ъгъла, под който се движи автомобилът.

Новият Duster сега се предлага с карта „Свободни ръце“. Тази система отключва автоматично всички врати, когато шофьорът се приближи към автомобила и осигурява дистанционно заключване, когато той се отдалечи от него. Когато вратите бъдат отключени, мигачите премигват. Мигачите премигват също, когато вратите бъдат заключени, но това е придружено със звуково потвърждение. Не се налага шофьорът да изважда ключа, за да стартира двигателя, което става посредством бутон старт/стоп.

MediaNav Evolution включва Driving Eco система, изпробвана и тествана в цялата гама на Groupe Renault. Сега тя се предлага с функция, предоставяща съвети за екоцелесъобразно шофиране, която има за цел да подпомага икономичното шофиране. Всъщност новият Duster харчи средно в рамките на 6,0-6,5 л/100 км, независимо от стила на шофиране, без, разбира се, да стигаме до екцесии.

Duster вече е с ново електрическо сервоусилване на волана. То намалява усилието, необходимо за завъртане на волана с 35%, което е много полезно по време на паркиране. Нещо повече, предавателното число на кормилната уредба сега е с 6% по-ниско, предлагайки по-бърза реакция на волана и подобрена маневреност в града и при по-висока скорост извън града. Кормилната колона включва система, която променя силата на сервоусилване в зависимост от скоростта на движение, което оптимизира стабилността при движение на магистрала. Така се подобрява значително и реакцията на волана, особено в офроуд условия.

Автомобилът е оборудван със система Multiview Camera, предлагаща 4 различни изгледа около автомобила, която е изградена от четири камери – една отпред, две странични и една отзад. Системата позволява на водача да наблюдава зоната около автомобила – тя е особено полезна по време на тежък офроуд и при паркиране. Активира се автоматично, когато превключите на задна предавка. Ако водачът бързо премине на предавка за движение напред, камерата превключва обзора. Камерата може да се включи ръчно чрез натискане на бутона MVC. Ергономичният навигационен дисплей показва картина само от една камера. Водачът може да натисне бутона MVC, за да изключи системата, но тя се изключва автоматично, ако автомобилът надвиши скорост от 20 км/ч. Страничните камери са разположени под страничните огледала и предават образ от предните колела, за да може да позиционирате автомобила възможно най-точно – адски полезно при преодоляването на тежки терени с големи и твърди препятствия. Асистентът за спускане по наклон позволява на водача да контролира скоростта при спускане по стръмни наклони. Системата задейства спирачките, за да гарантира оптимална стабилност.

Duster идва с редица нови, удобни за потребителя аксесоари, които повишават привлекателността на SUV модела. Автомобилът сега се предлага с теглич, който може бързо да се демонтира без инструменти. Той е напълно скрит, след премахването на топката. Предни и задни носачи, които съответстват на предните и задните сгъваеми пластини, му придават здрав външен вид и стил на SUV модел. Друга характеристика е новият по-елегантно интегриран страничен праг, който е идеален за достигане на елементи, поставени на релсите на тавана. Вътре в салона праговете са с противоплъзгаща и водоустойчива защита.

Макар да използва досегашната платформа, второто поколение на Duster предлага коренно различно усещане зад волана. Всъдеходът е станал по-стабилен на пътя, което веднага усетихме на мокър асфалт, лед и сняг в Осогово. Това е постигнато с някои подобрения в окачването, както и с новите ергономични седалки. Изглежда толкова просто на пръв поглед, а ефектът е значителен. Воланът е станал много „по-дружелюбен“, при ниска скорост той е много отзивчив – за лесно маневриране в градска среда, а при по-висока скорост се „втвърдява“.

Двигателната гама включва 1.5dCi с мощност 90 и 110 к.с. Бензиновите версии са с обем 1.6 литра и мощност 115 к.с., както и върховият TCe със 125 к.с. Бензиновите SCe 115 и TCe 125, както и дизеловият мотор със 110 к.с. се предлагат с 4х4 задвижване. Всички модификации са с шестстепенна механична скоростна кутия, а версията dCi 110 с предно предаване се предлага и с шестстепенна EDC трансмисия с двоен съединител. И всичко това се предлага на добре познатите ни от предходното поколение цени, с малки корекции нагоре при високите нива на оборудване.