Ford Ranger Raptor: Екстремистът работяга

-
снимки:Ford Motor Company

Отиващото си лято обикновено ни предразполага към носталгични мисли и настроения, продиктувани от края на почивката, загърбващото ни хубаво време и липсата на излъчваните от слънцето фотони, които ни зареждат енергийно и емоционално за месеци напред. Но понякога има и приятни изненади, които обрисуват в светли краски епилога на лятната приказка. В началото на септември за мен и още четирима колеги от реномирани български автомобилни издания това бе официалният тест на новото поколение на Ford Ranger – Raptor, специално организирано за представителите на специализираните медии в Европа. Дестинацията си бе изцяло лятна – Адриатическа Хърватия. А тестът на пикапа акцентираше върху изконното ДНК на модела и порасналите възможности на тази толкова здрава офроуд машина.

CR-V & HR-V 5Y Service

Сядайки зад волана, в съзнанието ми веднага изплува споменът за теста на предходното поколение на пикапа – дъжд, при това тридневен и непрекъснат, горско стопанство в района на Франкфурт, Германия, и … тест за журналисти. Горски пътеки, огромни кални локви между дърветата, а на най-рисковото място – трактор! Незабравимо изживяване… Единствената кола, която не затъна в този горски мокър ад, бе нашата. Дори пилотният пикап с представители на Ford бе изтеглен от спасителния трактор. Повече от екстремно – най-вече заради обилно напоената от дъжда земя. Затова и очакванията ми към Raptor бяха много големи.

Шасито на пикапа е оптимизирано от подразделението за подготовка на специални мощни автомобили – Ford Performance и е подготвено за всевъзможни тежки пресечени терени, превръщайки го в корав и ефективен работяга екстремист.

Макар тестът да не бе така екстремен, поне за представителите на медиите, любезните домакини на събитието ни демонстрираха порасналите възможности на пикапа в реални условия. А нас ни пуснаха да се позабавляваме на силно пресечен терен по Адриатическото крайбрежие. Изводите са, че Ford Ranger Raptor е станал по-мускулест и по-високопроходим. Е, това се е отразило и на цената, която стартира от малко над 100 000 лв.

Приключенец от сой

Новото поколение на пикапа е разработено от спортното подразделение на марката – Ford Performance, за приключенци, които предпочитат да превземат неутъпканите пътища, както и за професионалисти, които търсят товароносимост, съчетана с висока проходимост за ежедневните си фермерски нужди. Високопроходимата товарна машина е оборудвана с дизелов битурбо двигател – EcoBlue Bi-turbo 2.0, осигуряващ мощност от 213 к.с. и максимален въртящ момент от 500 Нм. Агрегатът е куплиран с новата 10-степенна автоматична трансмисия на Ford. Е, тук е единствената ми забележка. Но нали в живота няма идеални неща. Та да си дойдем на думата – тази трансмисия е абсолютно адекватна в офроуд режимите на пикапа, но определено се затормозява на асфалт – липсва й еластичност, което я прави малко тромавичка. Но не това е най-важното. Напротив – генните й кодове пулсират непрестанно в офроуд ритъм.

Отвъд емоцията, Ranger Raptor впечатлява с масивната си фигура с наистина импозантни размери и екстремно агресивна визия, допълнена от уникално шаси, оптимизирано от Ford Performance за шофиране по пресечени терени, при това с висока скорост.

„Забравете всичко, което сте си въобразявали, че знаете за пикапите“, със загадъчна усмивка заявява Лео Рьокс, директор на европейската секция на Ford Performance. „Новият Ranger Raptor е отвъд всякакви граници. Това е чистокръвен пикап в най-висша форма, способен да препуска в пустинята, да атакува с лекота всякакъв терен, да пренася всякакви товари дори и при най-трудните условия на експлоатация“, добавя патетично той. Е, не е далеч от истината.

Технологичен катерач

Замисълът при този пикап е да преодолява всякакви терени, а ултраподсиленото му шаси е изградено от най-устойчивите материали като стомана с ниско съдържание на сплави.

Състезателното окачване на Raptor е направено така, че да преодолява и най-трудните терени с висока скорост, запазвайки непокътнат контрола над автомобила и при оптимално добра от гледна точка на комфорта возия. Амортисьорите Fox Racing Shox 46,6-милиметрови бутала и технологията Position Sensitive Damping генерират възможно най-висок отпор при трудни терени и съответно „приглушават“ въздействието си, когато караме пикапа по класически пътища. Убедихме се нагледно при състезателната „езда“, която си спретнахме по черен неравен път (всъщност ни спретнаха), а на нас само ни трябваше някой да ни подпали фитила….

Ford Ranger Raptor залага на 10-степенна автоматична предавателна кутия, 213 к.с., избираемо 4х4 и впечатляващи офроуд възможности.

Спирането е поверено на двубутални предни механизми с 332-милиметрови вентилирани дискове с вентилация на 32 милиметра на предните и съответна 24 мм за задните.

Гумите са високопроходимите BF Goodrich 285/70 R17, специално разработени за пикапа на Ford. С диаметър от 838 мм и широчина от 285 мм, стилът им предлага стабилност дори и при най-стръмните терени, а специалният им рисунък осигурява оптимално поведение при влажни, кални, пясъчни и снежни пътища.

Клиренсът от 283 мм, ъгълът на атака от 32,5 градуса, а останалите по 24-градусови ъгли на отход и заход съответно, предлагат впечатляващ капацитет по отношение на преодоляването на трудностите.

Ranger Raptor същевременно разполага с подсилена пластина от високоустойчива стомана в долната част на шасито си с дебелина от 2,3 мм и всичко това с едничката цел да успее да премине през всяко препятствие, изпречило му се на пътя.

Впечатляващ и в стойка „мирно“, и в акция

Предницата на новия Ranger Raptor впечатлява със специфичната физиономия, наследена от F-150 Raptor, и той гледа сериозно и строго на живота изпод вежди, а оптиката му е ксенонови фарове, защитени от решeтката, която обхваща и фаровете против мъгла, LED светлините и аеродинамичните прорези.

Раздутите предни калници от композитни материали са разработени, за да избегнат несгодите на офроуда и да позволят бързо препускане при по-дълги ходове на окачването и свръхголеми гуми. Страничните стъпенки са разположени така, че да попречат на отскачането на камъчета към задната част на пикапа и евентуално да отвеждат с лекота пясък, кал или сняг.
Каквото и да напишем, трудно ще предадем цялостната картина, която усетихме в реални условия, ала истината си остава неизменна – Ranger Raptor е истински работяга. Задната му броня е с теглич, способен да влачи 2500 кг. Също така отпред той е снабден с още две куки, способни да се справят с натоварване от 4500 кг, докато задните ще съумеят да понесат до 3800 кг.

Товарната платформа е с размери 1560х1743 мм и е разработена за феновете на уикенд почивките с доза адреналин, на които им се налага да влачат честичко няколкото скутера, джетове и какви ли още не „уреди“ за спорт и забавление. За по-практичен достъп до багажника се грижи системата EZ Lift, която се нуждае от 66% по-малко тяга за фермера, улеснявайки по този начин неговото опериране в товарния отсек.

Лесно ще открием ДНК-то на Ford Performance в този пикап, особено в интериора му. Доказателство за тази връзка са свръхустойчивите материали, осигуряващи комфорт, независимо от сценария, който съдбата ни е подготвила за конкретния вълнуващ ден. Подсилените седалки са специално разработени с висока странична поддръжка, за да се задържат на тях авантюристите при движение дори с много висока скорост при каквито и да било пътища.

Сините тапицерии и кожените акценти в интериора са в синхрон с цялостния облик на салона.

Режими за управление за всякакви терени

Не се дивете, Ranger Raptor предлага цели 6 режима на управление, за да покрие колкото се може по-широк диапазон от възможни ситуации на пътя: Normal за всекидневието; Sport за динамично управление на пътя; Сняг/чакъл/трева за хлъзгави терени; Пясък/Кал; Скали; Baja – за бясно препускане по невъзможни офроуд терени – неслучайно е наречен така в чест на пилотите, които печелят пустинните Баха ралита.

Инженерите на Ford са тествали при екстремни условия мощния битурбо мотор 2.0 EcoBlue на Ranger Raptor и 10-степенната му автоматична трансмисия, за да подобрят и доусъвършенстват и най-вече да демонстрират издръжливостта на агрегатите. Едно е сигурно – този пикап е минал на 200-часово изпитание без никаква почивка.

10-степенният автоматик, заимстван от F-150 Raptor, е направен от високоякостна стомана. Серийно моделът е оборудван с мултимедия SYNC 3, управлявана от сензорен 8-инчов екран. Тя е съвместима с Apple CarPlay и Android Auto.

В заключение, ще кажа, че ако сте любител на офроуда, Raptor e подходящата за вас нова играчка, а ако сте фермер – пикапът на Ford няма да ви изостави в каквато и ситуация да попаднете – той е по-сигурен и от най-любвеобилния мъж, и по-верен и от най-добрия приятел.