Новата Honda Jazz идва от това лято в България. Продажбите й у нас започват едновременно с тези в другите европейски страни. Моделът осигурява лесно, приятно и икономично управление благодарение на технологията e:HEV. Четвъртата генерация комбинира подобрен комфорт за пътниците, интуитивна технология с оптимална свързаност и дистанционни услуги.
Jazz e:HEV играе ключова роля в плановете на японската компания: 100% електрическа гама на европейския пазар от 2022 г. За първи път Jazz ще се предлага в Европа само с хибридно задвижване. Новата система e:HEV прави своя пазарен дебют именно с този модел. Тя включва два компактни мощни електродвигателя, свързани с 1,5-литров атмосферен DOHC i-VTEC, литиево-йонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирани предавки.
Сумарната мощност от 109 к.с. (80 кВт) е в състояние да ускори автомобила от 0 до 100 км/ч за 9,4 секунди. Максималната скорост на хибридния Jazz e 175 км/ч. Стандартният модел отделя вредни емисии CO2 от 102 г/км (по стандарта WLTP) и харчи едва 4,5 л/100 км (WLTP), докато за версията с увеличен клиренс Crosstar съответно данните са 110 г/км СО2 емисии и 4,8 /100 по WLTP.
Хибридната технология e:HEV осигурява три режима на управление. При електрическия задвижващият електромотор черпи енергия директно от литиево-йонната батерия. При хибридния – двигателят подава мощност към функциониращия като генератор електромотор, който на свой ред я предава към задвижващия електрически силов агрегат.
В режим двигател с вътрешно горене: бензиновият агрегат е свързан директно с колелата през заключващ съединител.
При движение в града се редуват електрически и хибриден режим. При шофиране на магистрала, логично се намесва двигателят с вътрешно горене, подпомаган от задвижващия електромотор.
В хибриден режим излишната енергия се складира директно в батериите. Електрическият режим се включва и при намаляване на скоростта, използвайки регенерираната при спиране енергия, която дозарежда батерията.
Превключването между трите режима на шофиране се случва плавно и неусетно за пътниците. Високооборотните електромотори са разработени от Honda и са максимално олекотени и компактни, като задвижващият се „развърта“ до 13 300 об/мин и осигурява максимален въртящ момент до 253 Нм.
Вместо конвенционалната трансмисия е монтирана предавателна кутия с фиксирана предавка, създаваща директна връзка между задвижващите агрегати. Резултатът е плавно предаване на въртящия момент и усещане за линейно управление при ускоряване.
Освен плавното ускоряване, осигурено от системата e:HEV, и комфорта при езда, новият Jazz е допълнително подобрен по отношение здравината на каросерията и понижаване на силата на триене между частите на окачването.
Умни решения
Един от съществените акценти в новата Honda Jazz е богатото вътрешно пространство. Багажникът е с капацитет от 298 литра и достига до 1203 л със свалени задни седалки. Това е постигнато благодарение на умното разположение на компонентите на хибридното задвижване, както и на централната позиция на резервоара за гориво, непосредствено под предните седалки. Благодарение на този подход Jazz запазва неповторимите си задни „магически“ седалки, патентована технология на Honda, която позволява различни техни позиции според желаното пространство за багаж – вдигната нагоре долна част на всяка от тях поотделно, или свалянето на облегалките им до получаването на равен товарен под.
Magic seats – новата интуитивна свързаност
Новата Honda Jazz осигурява оптимална свързаност. Лесният за употреба сензорен LCD дисплей е проектиран така, че да бъде сведено до минимум разсейването на шофьора, а оперативното време за често използваните контролни функции е намалено с 58% спрямо предходните поколения.
Интерфейсът на системата съвпада с този на обичайните смартфони, може да се ползва и фирмената технология за споделяне на екрана на мобилен телефон. Дисплеят може да бъде настроен според личните предпочитания.
До свързаните инфоразвлекателни услуги като прогноза за времето, налични места за паркиране, музика, навигация, специфични локации и телефонни услуги се стига чрез сензорни бутони или с гласови команди. В автомобила са инсталирани вградените приложения Android Auto и Apple CarPlay, налични чрез безжична връзка или с помощта на USB кабел. За първи път новият Jazz e наличен с WiFi Hotspot.
По желание на потребителите Honda е дублирала тактилното управление от екрана с физическите контролни бутони за някои ключови функции в автомобила като отоплението и настройките на вентилацията.
OK, Honda – нов личен асистент
Свързаните услуги и приложения, налични чрез сензорния екран, могат да бъдат управлявани и с помощта на гласови команди чрез така наречения личен асистент – Honda Personal Assistant. Дебютирал в електромобила Honda , интуитивният помощник е наистина умно решение с изкуствен интелект (AI), който борави с естествени, умни инструкции на базата на разговорите и контекста за достъп до редица онлайн услуги. Можем да го активираме лесно с помощта на израза „OK Honda“, последвано от въпрос или инструкция. Отговорът на автомобила е придружен от абстрактна мимика, напомняща човешко лице, която се появява на дисплея. Разпознаването на текста позволява естественото поддържане на диалог с автомобила, търсене в реално време, локализирането на услуги и т.н.
Технология за безопасност
Новият Jazz идва напълно оборудван още от базовото си ниво с всички асистенти и системи за активна безопасност, обединени под името Honda Sensing, но с допълнителни подобрения. Нова разработка е предната широкоъгълна камера. Системата за автоматично спиране в града вече е способна да разпознава нощем пешеходци, велосипедисти и др. Нещо повече, тя вече прилага спирачно усилие, за да избегне удар, когато автомобил пресече пътя на Jazz перпендикулярно, или в случай на завой при пресичане на пътя на насрещно движеща се кола.
За първи път в оборудването на Jazz японската компания въвежда адаптивен автопилот и асистент за спазване на пътната лента, както и система против напускане на пътното платно. Информацията за мъртва точка на видимостта със следене на напречния трафик е стандартна в ниво на оборудване Executive.
Интелигентният ограничител на скоростта разпознава предписанията на пътните знаци и настройва скоростта на движение на колата съгласно тях. Ако автомобилът в даден момент се движи със скорост по-висока от разрешената на таблото – светва индикатор, допълнен от звукова сигнализация, и системата постепенно намалява скоростта. Автоматичното превключване между къси и дълги светлини, както и системата за разпознаване на пътни знаци също остават част от Honda Sensing при новия Jazz.
Не по-малко важна за Honda e пасивната безопасност. В случая пътниците разчитат на десет въздушни възглавници, включително и иновативна централна, вградена в задната част на облегалката на шофьора и надуваща се странично в случай на удар. По този начин тя предпазва главите на пътниците в случай на удар.