Infiniti QX Inspiration: Самураят на бъдещето

-
снимки:Infiniti

Концептуалният SUV Infiniti QX Inspiration представя визията на марката за първия й изцяло електрически модел. Дизайнерската студия е поглед към плановете на японския бранд да представи гама от електрифицирани автомобили, обещаващи удоволствие от шофирането и надеждност по отношение на пробега. Гамата от автомобили на Infiniti в бъдеще ще включва чисто електрически, e-Power и динамични хибридни модели.

Honda Promo Offers 728×90

С планираната електрификация на бъдещата продуктова гама на марката, QX Inspiration е израз на намеренията на Infiniti да произвежда, задвижван изцяло от електричество, SUV от среден клас, базиран на напълно нова автомобилна платформа, позволяваща интегриране на мощна електрическа система за двойно предаване – e-AWD. Компановката на концептуалния модел дава възможност за разполагане на акумулаторния пакет с голям капацитет в подовата конструкция на автомобила, а той от своя страна осигурява захранване на два електрически мотора – по един на всеки мост. Силата се разпределя интелигентно между четирите колела, а разположението на батерията осигурява нисък център на тежестта. Това означава, че QX Inspiration ще осигурява сигурност, независимо от климатичните и пътни условия.

„Глобалното търсене на SUV моделите продължава да нараства, но ръст бележи броят на хората, които искат да шофират електрически автомобил. QX Inspiration е пресечна точка на тези две тенденции и е директна основа за представянето на мощен, изцяло електрически SUV модел. Infiniti е марка, чието създаване и същност са дълбоко свързани с авангардните технологии и електрификацията на нашите продукти е естествена следваща стъпка за нас. Студията QX Inspiration е израз на посоката, по която възнамеряваме да вървим“, споделя Кристиан Мюние, президент на Infiniti.

Езикът на формите
QX Inspiration отбелязва нова ера в дизайна на Infiniti, повлиян от новите технологии за задвижване и архитектури на каросерията. Езикът на формите на студията дава насока за силата и характера на бъдещите електрифицирани системи за задвижване на марката.

Студията QX Inspiration е основата, на която ще стъпи първият изцяло електрически модел на Infiniti.

Езикът на формите на QX Inspiration се характеризира от прави линии, завършващи с резки гънки, фино балансирани, гладки повърхности и органични форми. Този контраст осигурява на студията една нова тоналност в сравнение с предишните дизайнерски решения на марката – той е мускулест, но сдържан, без демонстрация на агресивност, но същевременно с това дързък в детайлите.

Концептуалният QX Inspiration предлага свой собствен безкомпромисно модерен силует, вдъхновен от изцяло електрическото задвижване. Когато вече не е необходим голям двигател, дизайнерите на премиум марката адаптират пропорциите по съответен начин, за да създадат по-балансирана цялостна форма, дизайн с изнесена напред кабина с къси преден и заден надвес (съответно 855 и 945 мм) и къс преден капак. Дължината на студията е 4650 мм.

Разполагането на задвижването в долната част на каросерията и между осите (отдалечени на разстояние 2850 мм една от друга) позволява на дизайнерите да създадат ниски и мощни форми на купето, смесвайки гладките, разширяващи се повърхности със завладяващи нови пропорции. Източената, дълга линия на покрива достига височина от 1630 мм точно над предния ред седалки, след което се снижава надолу към аеродинамично ефективната задна част на Кам – носеща името на създателя на този тип аеродинамични повърхности Вунибалд Кам.

Въпреки отпадането на необходимостта от голяма предна решетка за охлаждане на двигателя, QX Inspiration запазва форми, които биха дефинирали именно отвор за въздух. Гладките повърхности, заменящи решетката в него, са маркирани от светещ надпис с логото на марката, а тесни канали отвеждат въздуха около каросерията. Предните светлини имат вид на ленти, наподобяващи графики на лазер, с високотехнологичен рисунък, който има своите отражения в интериора и външността на студията. Този рисунък се пренася и в задната част в светлинните ленти с криловидна форма, простиращи се по целия капак, добавяйки ясно изразен очертаващ контур в задната част на автомобила.

В оформената с остри ъгли трета колонка забелязваме червена графика, подчертана от златист орнамент. Тя е обградена от стилно триъгълно стъкло, подчертаващо профила с изнесена напред кабина.

Магията на origami
Основа за естетиката на екстериора на студията е японската пространствена концепция „Ma“ – или овладяването на празното пространство. За дизайнерите това означава да приемат подход, фокусиран върху отвореното пространство между линиите на автомобила. За да достигнат това овладяване на откритото пространство, те се насочват към хартията и японското изкуство за сгъване на хартия – origami. С дълбоко имплантирана японска ДНК, елегантната външност на QX Inspiration произхожда от идеята на усукването, сгъването и разрязването на хартията до различни форми.

Изострените линии на концептуалния модел и модерната естетика са подчертани от прецизни детайли, формиращи графики, повтарящи се във външността и интериора. Те са изразени от тънки линии и аранжирани в почти перпендикулярни форми – една модерна интерпретация на историческия архитектурен дизайн на японските дървени жалузни решетки, използвани за прозорци например. Традиционни по природа, но едновременно с това широко използвани в модерната японска архитектура, тези вдъхновени от въпросните елементи графики се появяват в предните и задните светлини и на повърхността на 22-инчовите колела. А покривът на QX Inspiration е формиран от извити жалузни ребра изработени от японски червен кедър, осигурявайки на пътниците си един много оригинален поглед към небето и усещане за японски архитектурен модернизъм на екстериора.

Още един свързващ с японската ДНК елемент може да се открие в трите цвята на екстериора. QX Inspiration е в перлен бял цвят Liquid White, вдъхновен от зимните снегове на планината Фуджи. Допълват го два цвята на елементи в третите колонки и колелата, завършени в златист и аленочервен – вдъхновени от японското изкуство за лаково оцветяване urushi и свързване на керамични детайли с позлатен лак kintsugi. Аленочервеното – мек, топъл нюанс на червеното, е широко използвано в традиционното японско изкуство цвят при емайлиране или полагане на цветно лаково покритие. В случай, че някакво керамично изделие се счупи, то често е поправяно с използване на техниката kintsugi: парчетата на счупеното изделие се свързват със смес от лак и ситен прах от сребро, злато или платина. В японското изкуство аленочервеното и златистото често се използват, за да изразят силата и енергията на слънцето.

Интериорът на студията QX Inspira-tion показва потенциала на електрическите автомобилни платформи. Захранването става от акумулаторен пакет, поместен под пода, с по един електрически мотор, задвижващ всеки от двата моста. На практика липсват задвижващи валове или тунели за трансмисия и изпускателни тръби. В резултат от това се оформя изобилие от пространство като в луксозен салон с плосък под за пътниците и багажа.

Това позволява създаване на насочена към пасажерите ергономия и гостоприемно, открито пространство, което ги подканя да релаксират в комфорт. Кабината добавя към това архитектурен модернизъм със структурирана конфигурация, която се различава от тази при конвенционалните автомобили. Интериорът също е пропит от японската пространствена концепция за „Ma“, което в случая означава интерпретация на повърхностите и откритите пространства в дизайна на седалките, арматурното табло и системите за управление.

Сблъсъкът на световете
Доминиращ в арматурното табло е широкоъгълният дисплей, който се простира от едната до другата колона и е покрит с поляризиращо стъкло в златист нюанс. Ъгловатият волан, облицован в мека кафява и бяла кожа, разполага със свой собствен монитор. На мястото, предназначено при конвенционалните модели за тунела на трансмисията, от пода се издигат изящни арки, тапицирани в кафява кожа, които преливат в мраморната централна конзола Bianco Carrara, простираща се до задните седалки.

Инструменталният панел е облицован в луксозна сива тапицерия, която обикновено се използва за висококачествени мебели и е изработена чрез патентования от Infiniti ефект на точково съшиване на различни материи. Вдъхновен от класическите дивани с копчета, процесът на точково съшиване създава по-неформална интерпретация на ромбоидната форма на диаманта, която например придава на класическите луксозни кресла Chesterfield неповторимо излъчване. Характерната тъкан се простира от предната част на интериора до подобната на канапе задна част, щедро оразмерена за двама пътници.

Конструкцията на тавана е заменена от уникална структура от дървени жалузи, вдъхновена от японската архитектура. Създавайки приятна индиректна светлина за пътниците, кедровата структура sugi пръска красиви сенки в интериора, докато автомобилът се движи. Когато отделните ребра се завъртят навън, дървото отстъпва място на оцветените в бяло интериорни повърхности.

Най-откритата повърхност от всички е плоският под, който получава специфична стилистика. Облицован в бели велурени панели с имплантирани различни ромбоидни форми и златни вложки kintsugi, той осигурява своя принос в оформянето на дизайна на луксозен салон в интериора.

Следвайки принципа на omotenashi, израз на японското гостоприемство, интериорът буквално „засмуква“ пътниците си в момента, в който вратата се отвори. Осветлението в долната част на вратите прожектира дискретна светлина върху земята, отразявайки същата фина графика, която може да се открие като композиция в цялостния облик на автомобила, разгъвайки един подканящ „килим от светлина“.

Докато електрическата архитектура е един макроелемент в общата структура и дизайн на студията, широкият екран, простиращ се буквално от единия до другия край на двете колони, е микроформат в един минимализиран интериорен свят. Отличителна тема, която вероятно ще бъде пренесена и в следващите модели на марката, е използването на система с широк екран, която води до значително намаляване на броя на бутоните и изчистена стилистика на арматурното табло, а това улеснява получаването на информация за водача и пътника. Екраните с възможност за индивидуализация позволяват на пътника отпред да вижда и контролира определени функции, от такива за инфоразвлечението, до осветлението на кабината, а също отоплението и вентилацията.

Наличието на дисплеи, включително в центъра на широкоъгълния ъгловат волан, дава на шофьора лесен достъп до важна информация. Цифрови дисплеи са свързани с насочените назад камери, а също така и със системите за навигация, трафик и диагностика на автомобила.

Централната конзола от мрамор Bianco Carrara прелива дискретно в повърхността на дисплея в долната част на арматурното табло, създавайки хармоничен контраст между функциите и материалните форми.

Системите за автономно шофиране допълнително подсилват усещането за лукс в салона. Когато шофьорът им повери управлението на автомобила, воланът се прибира в арматурното табло, а педалите се сгъват в пода, освобождавайки допълнително пространство в салона.

В противовес на това, в задната част тези технологии са спестени. Това е целенасочена стъпка от страна на дизайнерите, с цел създаването на релаксираща обстановка без наличие на екрани, където пътниците могат да се разположат удобно и да се наслаждават на гледките от заобикалящия ги свят.

В края на мраморната маса между двете задни седалки е поставена клонка от ume no hana или сливов цвят. Този цвят се асоциира в Япония с гостоприемството omotenashi и посреща гостите у дома. Това обикновено е и първият цвят през пролетта, след като температурите започнат да се покачват след зимата.

Покривът, завършен в sugi – японско червено кедрово дърво, прави още една връзка на интериора на QX Inspiration с естествените корени. Придържайки се към световноизвестното японско wabi-sabi, или приемането на несъвършенствата, дизайнерите на Infiniti са оставили в оригинален вид неравностите по дървото, изразявайки силата и живота на суровия материал. Традиционен по отношение на дизайна, покривът е и модерен в своята структура и излъчване. Под него белият велурен под е съчетан със златни kintsugi вложки, допълнително внушаващи японската чувственост и традициите в занаятчийското майсторство.