Mazda MX 5 2019: Малката, голяма икона

-
снимки:Mazda Motor Corporation

В недалечната 1979 година колегата журналист Боб Хол при една среща с ръководството на Mazda им предлага да създадат миниатюрен, евтин лек автомобил с открит покрив. Според него колата трябва да предлага максимално удоволствие от шофирането и ездата по пътищата, да носи тръпка и много адреналин. Идеята допаднала на тогавашния директор на компанията и през 1983 г. стартира разработката на модела. Минават 6 години в развойна дейност, за да се стигне през 1989 година до дебют на модела по време на автосалона в Чикаго (САЩ). Миниатюрното бижу се появява под името Mazda МХ 5 Miati.Специалистите в автомобилния бранш реагират на колата със следната оценка – превъзходен модел с отлично настроено шаси. Mazda MX 5 е много агресивен автомобил, който от създаването си до днес е подчинен на единствената цел – да забавлява този, който седи зад волана. Сега актуалното четвърто поколение направи премиера през 2015 г, но вече говорим за модел 2019 г.

Honda Promo Offers 728×90

В сравнение с III поколение моделът изглежда по-агресивен. Имаме много по-къси надвеси, които определят и по-малките фарове. Силуетът на Мazda MХ 5 е още по-спортен и динамичен. Откриваме налични оригинални стопове и двойна изпускателна система. Промените на дизайна на версия 2019 г. се отнасят както за кабриото с мек, така и с твърд покрив. Особено красиво стоят новите алуминиеви черни метални джанти, които са в комплект със страничните огледала.

Mazda MX 5 моделна линия 2019 е намаляла по размер. Дължината на автомобила е по-къса със 105 мм, а основата е намалена с 15 мм. В същото време машината е станала по-широка (+10 мм), но по-ниска (-20 мм). Всичко това позволява успешно да се премести центърът на тежестта надолу. Имаме успоредно разпространение на маса между осите и идеалното съотношение 50/50. На кандидатсобствениците на малкото бижу доскоро се предлагаше избор от два двигателя. Дизелови агрегати няма.

При моделна гама 2018 първият двигател е 1.5-литров бензинов мотор с мощност 131 к.с., а вторият беше 2-литров бензин с мощност 160 к.с. Сега малкият е 132 к.с.

Но най-голямата новина за моделната линия 2019 г. е актуализираният 4-цилиндров SkyActiv-G 2.0-литров двигател, който осигурява почти 20% повече мощност от миналогодишния двигател, достигайки 181 к.с. (от 155 к.с.). Има и по-голям въртящ момент, като достига своя връх с 600 об/мин по-рано. SkyActiv-G 2,0-литровият двигател идва със системата i-stop на Mazda и с лека версия за регенериране на спирачната енергия i-Eloop. Пълните подобрения включват усъвършенствано управление на ускорението за подобряване на единството между колата и водача. За да се сведе до минимум времето между отварянето на дроселовата клапа и реакцията на автомобила, клапаните са модернизирани.

Имаме наличен контрол за потискане на усукващия резонанс на двигателя за гладко ускорение без удар. В качествата на новата мини кола лично се убедих по острите серпентини на Трансилвания, в централна Румъния. Промениха се три годишни пътни обстановки за по-малко от час – слънце, мъгла и дъжд, но кабриото нито за миг не ме подведе като пътно поведение.
Скоростните кутии са 6-степенни механични. Автоматик има предвиден за 2-литровата версия с твърд покрив Mazda MX-5 RF. Гумите са 16-и и 17-и.

Новата кола вади по-добър басов глас, който предизвикателно излиза от изпускателната система, оборудвана с две тръби. Спортният звук примамливо те кара да натиснеш още повече педала на газта. Механичните предавки са с къс ход и много директни.

Когато автомобилът влезе в обороти и доближи границата до 6800 об/мин, новият двигател остава мелодичен и плавно ускоряващ през целия този процес, докато стигне диапазона от 7000 об/мин. От 0 до 100 км/ ч кабриото ускорява за 6,8 сек. При роудстърите с мек покрив резонно шумоизолацията не е на ниво, но пък нали с това кабрио е нормално да се пътува със свален гюрук. За водача и спътника му е на разположение инфоразвлекателната система Mazda MZD Connect със 7-инчов цветен сензорен екран. Концепцията на МХ-5 е безкомпромисна: задно предаване, директен волан, пъргави мотори, платнен и твърд покрив. Твърдият покрив се сваля и вдига в движение при скорост до 10 км/ч, но не и повече. Малката, но изключително гъвкава кола тежи 1073 кг.

Воланът се настройва телескопично от модел 2019 г. Седалките в двувратия роудстър са удобни и се регулират лесно напред и назад. Актуализацията на версия 2019 в роудстъра включва усъвършенстване на дизайна, подобрения в динамичната производителност и усъвършенстване на технологиите за безопасност i-Activesense на Mazda. Системата Advanced Smart Brake Sup-port открива автомобили и пешеходци пред колата, помага за избягване на сблъсъци. Smart City Brake Support (Reverse) отразява превозни средства и препятствия зад автомобила. Имаме камера за задно виждане, система за разпознаване на пътните знаци, както и предупреждение за дълги светлини и сигнализация за пресичане на осевата линия.

MX-5 може да се похвали със спечелени над 280 световни награди за период от 29 години и световни продажби от над 1 055 000 броя. Многократен рекордьор в „Книгата на Гинес“. Повечето автомобилни специалисти смятат, че този роудстър трябва да създаде свой клас, защото в сегмента на мъниците Mini Cooper вече доста е пораснал, а друга алтернатива и конкуренция за MX-5 няма.

Двигател


вид: 4-цилиндров, SkyActiv-G 2.0-литров, бензинов
трансмисия: 6-степенна механична скоростна кутия

Динамика


макс. мощност: 194 к.с. при 7000 об/мин
макс. въртящ момент: 205 Нм при 4000 об/мин
ускорение от 0 до 100 км/ч: 6,8 секунди
максимална скорост: 219 км/ч

Размери


дължина: 3915 мм
широчина:1735 мм
височина: 1225 мм
клирънс: 135 мм

Разход на гориво


среден разход:6,9 л/100 км
ниво на СО2 емисии:155 гр/км
обем на резервоара: 45 л