Mercedes-Benz EQC: Електрически интелект

-
снимки:Daimler AG

На автомобилното изложение в Париж през 2016 г. Mercedes-Benz представи своята нова марка за продукти и технологии за електромобилност. Две години по-късно, на 5 септември т.г. се състоя световната премиера на първият изцяло електрически Mercedes-Benz – EQC.

Honda Promo Offers 728×90

Със своя изчистен, ясен дизайн и цветови акценти, характерни за марката, EQC е пионер на авангардния облик на електрическия автомобил, като същевременно олицетворява дизайнерския подход на Progressive Luxury. По отношение на качеството, безопасността и комфорта, EQC е Mercedes-Benz сред електрическите превозни средства с много убедителен сбор от характеристики. Това включва и динамично представяне, благодарение на два електрически мотора на предната и задната ос с комбинирана мощност от 300 кВт. Усъвършенстваната оперативна стратегия позволява автономен пробег, надвишаващ 450 км според NEDC. EQC предлага и услуги за свързаност с Mercedes me и прави електрическия автомобил удобен, и подходящ за ежедневно шофиране.

„С EQC – първият изцяло електрически SUV от Mercedes-Benz, ние активираме прехода. Електрическото задвижване е основен елемент в мобилността на бъдещето. Ето защо инвестираме повече от десет милиарда евро за разширяването на портфолиото си за модела и повече от един милиард евро за глобалното производство на батерии“, споделя Дитер Цетче, председател на Daimler AG и главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Cars.

В екстериора веднага се набива на очи голямата черна повърхност на панела в предната част, обхващащ фаровете и решетката. За първи път черният панел е очертан отгоре с оптично влакно като визуална връзка между дневните светлини (DRL) с прожекторна визия. През нощта това създава почти непрекъсната хоризонтална светлинна лента. Вътрешните корпуси на стандартните фарове Multibeam LED са в черно. Контрастиращите цветови акценти дискретно потвърждават принадлежността на модела към новото семейство EQ – сини ивици на черен фон и букви Multibeam също в синьо.

Като първи модел на Mercedes-Benz, който ще бъде пуснат в производство, EQC разполага с изцяло нова система за задвижване с компактно електрозадвижване на всяка ос. Това дава на модела характеристиката на отделно задвижване на всички колела.

За да се намали потреблението на енергия и да се увеличи динамиката, електрозадвижването е конфигурирано по различен начин – предният електрически двигател е оптимизиран за най-добра ефикасност в диапазона от нисък до среден товар, а задният определя динамиката. Заедно те генерират мощност от 300 кВт и максимален въртящ момент от 765 Нм.

Литиево-йонната батерия е с енергиен капацитет от 80 кВтч (NEDC). Потреблението на енергия зависи в голяма степен от стила на шофиране. EQC предлага на водача пет режима за управление, всяка с различни характеристики – Comfort, CO, Max range, Sport и програма за индивидуално адаптиране. При по-икономичните режими на управление важна роля играе електронният педал на газта, който подсказва на водача да пести енергия. Шофьорът също така може да повлияе на нивото на рекуперация, използвайки лостчетата зад волана.

Системата Eco Assist помага на шофьора във всяко отношение на базата на очаквани промени в условията на шофиране – чрез подканяне на водача, когато е подходящо да отпусне педала на газта, например, за да се спази ограничението за скоростта, както и чрез функции като движение по инерция и специфичен контрол на рекуперация. За тази цел навигационните данни, разпознаването на пътни знаци и информацията от интелигентните асистенти за безопасност – радар и стереокамера, се свързват и обработват.

Стандартно EQC е оборудван със зареждащо устройство в автомобила (OBC) с водно охлаждане, с мощност от 7,4 кВт, което го прави подходящо за AC зареждане у дома или в обществени станции за зареждане.

Батериите се произвеждат от дъщерното дружество Deutsche Accumotive на Daimler, а зареждането им е гъвкаво и бързо.

Зареждането от Mercedes-Benz Wallbox е до три пъти по-бързо, отколкото от домашен електрически контакт. Още по-бързо е DC зареждането, което е стандартно за EQC, например чрез системи за комбинирано зареждане (CCS) в Европа и САЩ, CHAdeMO в Япония или GB/T в Китай. В зависимост от статуса на зареждане (SoC), EQC може да се зарежда с максимална мощност до 110 кВт в подходяща станция за зареждане. За около 40 минути батерията може да бъде заредена до 80%.

EQC разполага с иновативна мултимедийна система MBUX – Mercedes-Benz User Experience, която има многобройни специфични за EQ функции като статуса на зареждане и енергийния поток. EQ-оптимизираната навигация, режимите на управление, зареждащото напрежение и часа на тръгване могат да бъдат контролирани и зададени чрез MBUX.

Дисплеят има специално меню, където са групирани множеството функционалности.

EQC разполага с климатичен контрол преди влизане. Това гарантира, че вътрешността на автомобила вече е с желаната температура при тръгване. Той може да бъде програмиран директно чрез MBUX или с приложението Mercedes me. Сложната система с термопомпа и бустери за електрическо подгряване извършва предварителна климатизация на интериора.

EQ-оптимизираната навигация винаги базира изчислението си на най-бързия маршрут, като се отчита оптималното време за зареждане. Благодарение на оптимизираната за EQ навигация, клиентите на Mercedes-Benz могат лесно да намерят станции за зареждане, а Mercedes me Charge им дава удобен достъп до станциите за зареждане на множество доставчици и извън националните граници. В този случай клиентите се възползват от интегрирана функция за плащания с опростено счетоводство.

Моделът е оборудван с най-новото поколение системи за помощ при управление на немската марка. В пакета Driving Assistance те включват нови функции, като прогнозна адаптация на скоростта при приближаване до колона от автомобили. Ако има колона от автомобили, Active Distance Assist Distronic намалява скоростта като предпазна мярка. При движение в колона от автомобили на магистралата, системата за направляване в лентата за движение задържа автомобила извън центъра, за да остави място за аварийните екипи.

EQC също така отговаря на най-високите изисквания по отношение на пасивната безопасност. В допълнение към обичайната, широка програма за изпитване при сблъсък, Mercedes-Benz прилага допълнителни строги стандарти за безопасност към батерията и всички компоненти, пренасящи електрически ток. Тези стандарти надвишават законовите изисквания. Конструкцията на EQC е адаптирана така, че да отговаря на специалните изисквания на електрическите компоненти и батерията и е конфигурирана така, че да достига обичайното високо ниво на безопасност. Например, нова подрама обхваща компонентите на задвижването, разположени в предната част и това устройство се поддържа от обичайните точки на монтиране.

Моделът разполага с механична защита на батерията. Конструкцията с висока степен на безопасност започва с монтажната позиция на батерията с високо напрежение под пода на автомобила. Устройството за съхранение на енергия е заобиколено от стабилна рама, която може да абсорбира енергия. Деформационните елементи се монтират между рамата и батерията и могат да абсорбират допълнителни сили в случай на силен страничен удар. Предпазителят на батерията в предната й част може да предотврати пробиването на уреда за съхранение на енергия от чужди обекти.

До пускането на пазара 200 прототипа и предпроизводствени EQC автомобили ще преминат изпитвания, покриващи няколко милиона километра на четири континента – Европа, Северна Америка, Азия и Африка. Програмата за изпитване включва повече от 500 индивидуални теста. Съществуват и специални тестове за електрическото задвижване, горивната клетка и взаимодействието на всички компоненти на задвижването.

Налична е и електрическа защита на високоволтовата система. Богатият опит на Mercedes-Benz с високоволтови системи за задвижване доведе до многостепенна концепция за безопасност, която се използва в случай на пътнотранспортното произшествие. Системата за високо напрежение автоматично се изключва, обратимо или необратимо, в зависимост от тежестта на инцидента. Има и точки за изключване, от които аварийните екипи могат ръчно да деактивират високоволтовата система.

Производството на EQC ще стартира през 2019 г. в завода на Mercedes-Benz в Бремен. Паралелно с това се пуска производството на собствени батерии за EQC в разширения завод за батерии в Каменц, близо до Дрезден.

Наред с Бремен, китайско-германското съвместно предприятие Beijing Benz Automotive Co. Ltd. също се подготвя за стартирането на производството на EQC за местния пазар.

Задвижване


задвижваща система: 2 асинхронни двигатели, с отделно задвижване на всички колела
полезна мощност: 300 кВт (408 к.с.)
върхов въртящ момент: 765 Нм

Динамика


максимална скорост: 180 км/ч (регулирана)
ускорение от 0 до 100 км/ч: 5,1 сек.

Захранване


батерия: Литиево-йонна
енергиен капацитет на батерията (NEDC): 80 кВтч
емисии на CO2: 0 гр/км
потребление на енергия (NEDC): 22.2 кВтч/100 км
пробег (NEDC): над 450 км
тегло на батерията: 650 кг

Размери


дължина: 4761 мм
широчина (с огледалата): 1884 мм (2096 мм)
височина: 1624 мм
междуосие: 2873 мм