Opel представи изцяло новата версия с plug-in хибридно задвижване PHEV и двойно предаване на Grandland X. Елегантният Grandland X Hybrid4 може да се поръча по желание с черен преден капак и съчетава мощта на 1,6-литровия бензинов турбодвигател с два електромотора, достигайки системна мощност до 300 к.с. Предварителните данни за разхода на гориво, съгласно изискванията на WLTP/NEDC (балансирано/средно), сочат 2,2 л/100 км и средни емисии на CO₂ от 49 г/км. Планира се първите доставки на клиенти да бъдат осъществени в началото на 2020 г.
Първият хибриден автомобил на Opel ще допринесе съществено за електрификацията на цялата продуктова гама на германската марка до 2024 г. Grandland X Hybrid4 е и част от стратегията на автомобилната компания за изпълнение на бъдещите изисквания по отношение на емисиите на CO2. Следващата стъпка в този процес, който включва и разработката и производството на високоефективни двигатели с вътрешно горене, ще бъде премиерата на изцяло електрическа версия BEV (Battery Electric Vehicle) на следващото поколение Opel Corsa, която ще излезе на пазара още през тази година.
Системата на задвижването на Grandland X Hybrid4 включва сертифициран, съгласно изискванията на WLTP, съвместим с нормата Euro 6d-TEMP, и специално пригоден за хибридното приложение четирицилиндров бензинов двигател с директно впръскване на гориво, система за принудително пълнене с турбокомпресор и максимална мощност 200 к.с., електрическа задвижваща система с два електромотора с мощност 109 к.с., задвижване на всички колела и литиево-йонна акумулаторна батерия с капацитет 13,2 кВтч. Предният електромотор е свързан с електрифицирана 8-степенна автоматична трансмисия, а вторият електромотор заедно с инвертора и диференциала са вградени в електрозадвижвания заден мост, за да осигурят подаване на въртящ момент и подобрено сцепление на всички колела при необходимост.
Двигателят с вътрешно горене ще се използва предимно при движение със средна до висока скорост, докато при движение с по-ниска скорост и в преходните режими на движение на преден план ще излиза електрическата част от силовия тракт. Opel Grandland X Hybrid4 може да измине до 50 километра пробег в изцяло електрически режим според WLTP цикъла и 60 километра според изискванията на NEDC. Проучванията показват, че 80% от всички ежедневни пътувания в Германия се извършват на разстояние под 50 километра, така че при тези клиенти Grandland X Hybrid4 потенциално би могъл да се движи с нулево ниво на локалните емисии през цялото време.
Grandland X Hybrid4 ще предлага четири режима на движение – електрически, хибриден, AWD и Sport, и ще позволи на водачите да използват най-доброто от характеристиките на автомобила в съответствие с техните желания, стил на шофиране или със специфичните метеорологични и пътни условия. Например изборът на хибриден режим позволява на автомобила автоматично да избере най-ефективния си начин на задвижване с възможност за преминаване към изцяло електрически режим на движение с нулеви емисии при достигане на централните части на града. Изборът на режим AWD на свой ред включва колелата на електрифицирания заден мост, осигурявайки максимална тяга и стабилно сцепление на всички видове пътища и настилки.
Куплунгът за зареждане на батерията чрезвграденото зарядно устройство с 3,3 кВт, допълнително се предлага и вариант с 6,6 кВт, е удобно разположено от противоположната спрямо капака на горивния резервоар страна на автомобила, докато самата акумулаторна батерия е инсталирана под задните седалки с цел оптимизиране на вътрешното пространство за пътниците и багажа.
Тъй като цената на електроенергията е по-ниска от тази на бензина, водачите могат да спестят финансови средства, презареждайки редовно батерията вместо да доливат гориво в резервоара. В зависимост от местните цени и изминатия пробег това може да доведе до значително намаляване на сметките за транспорт.
Времето за зареждане зависи от вида на използваното зарядно устройство. В допълнение към кабела за зареждане от домакинската електрическа мрежа, който се предлага серийно с автомобила, Opel ще предлага и устройства за бързо зареждане на обществени станции и от стенни зарядни модули wallbox в домашни условия. Например от wallbox модул със 7,4 кВт акумулаторната батерия се зарежда изцяло за около един час и 50 минути.
За да стане процесът на зареждане още по-удобен, Grandland X Hybrid4 ще може да се възползва и от специалните решения и услуги за електромобили и електрифицирани превозни средства, предлагани от Free2Move Services – марката за мобилност на Groupe PSA. Офертата ще включва карта за зареждане, която дава достъп до повече от 85 000 зарядни станции на територията на Европа, както и приложение за планиране на пътуването, което предлага най-добрите маршрути, на основата на оставащия автономен пробег на автомобила и местоположението на зарядните станции по съответния маршрут. Свързаната навигация чрез инфоразвлекателната система Navi 5.0 IntelliLink има грижата за намирането на оптималните маршрути и за напътствията към водача по пътя към избраната станция за зареждане.
Grandland X Hybrid4 ще предложи и новата телематична услуга Opel Connect. Полезните функции като навигацията Live Navigation с информация за пътнотранспортната обстановка в реално време, възможността за проверка на основните данни на автомобила чрез смартфон приложение, директната връзка с пътна помощ и функцията за спешно повикване осигуряват допълнително удобство и спокойствие на водача и пътниците. Помощта може да бъде извикана за секунди с едно докосване на червения бутон. При задействане на устройствата за притягане на предпазните колани или на въздушните възглавници функцията за спешно повикване се задейства автоматично.
За да подобри още повече ефективността, Grandland X Hybrid4 използва спирачна система с функция за рекуперация – съхраняване и оползотворяване на излишната енергия при спиране или намаляване на скоростта на движение. При конвенционалните спирачни уредби кинетичната енергия на движението се преобразува в топлинна чрез триене на спирачните дискове и накладки и се губи. Чрез превръщането на този излишък от кинетична енергия в електроенергия и използването й веднага или след период на съхранение в акумулаторната батерия, изцяло електрическият автономен пробег на новия Grandland X Hybrid4 може да се увеличи средно с до 10%.
Водачът може дори да премине към режим на „принудителна рекуперация“ за максимално възстановяване на излишната енергия. Спирачният момент на електрогенератора е толкова висок, че при нормално движение въобще не е необходимо използването на спирачния педал за намаляване на скоростта до пълно спиране. Благодарение на тази функция Grandland X Hybrid4 може да се управлява само с помощта на педала на газта – т. нар. One Pedal Driving.
За допълнително оползотворяване на предимствата на електрическата система с високо напрежение – 300 волта, Grandland X Hybrid4 е оборудван и с електрически компресор на климатичната инсталация и електрически нагревател на отоплението.
Новият Grandland X Hybrid4 е част от авангарда на следващото поколение електрифицирани модели на Opel. Ampera-e също ще продължи да се предлага на определени пазари, но в рамките на предстоящите 20 месеца германската компания ще представи в глобален мащаб новата Corsa, новия ван Zafira Life, новия лекотоварен модел Vivaro и наследника на Mokka X, всеки от които ще разполага с изцяло електрическа версия със захранване от акумулаторни батерии.