Нови технологии вече предефинират сектора на товарните превози. Отговорът, който автомобилните производители дадоха на предизвикателствата от пандемията, е изцяло технологичен, създавайки нови стандарти за работа и сигурност на услугите. Ето трите глобални тенденции, които собствениците и операторите на камиони, автобуси, лекотоварни и специализирани автомобили ще могат да видят на TRUCK EXPO 2021, което ще се проведе от 10-и до 12-и юни в Пловдив.
На първо място това са интелигентните технологии. Ефективността на пътуването на дълги разстояния е във фокуса на всички водещи автомобилни производители. DAF представи своето виждане за бъдещето на безопасността и ще покаже на изложението обновената си система за следене на дистанцията и за аварийно спиране AEBS-3. Тя разширява обхвата на радарния асистент до 250 метра и поведението на камиона е далеч по-добро.
Освен компютърно наблюдение на осевото натоварване, флагманът на марката за международен транспорт XF 480 FT SSC, е оборудван с 2 необслужваеми акумулатора, чийто живот е до 6 пъти по-дълъг от стандартните, а специална инфосистема следи за тяхното напрежение, ток и температура. GPS базирана система следи топографията, друга – поддържа пътната лента, трета отчита налягането в гумите, а четвърта и пета наблюдават поведението на останалите участници в движението и нуждата от аварийно спиране.
Такива системи имат място и в камиони със специфично предназначение, като премиерният самосвал за смесени терени на DAF с олекотено шаси – CF 480 FAD, маневреният CF 430 FAW за градско строителство, CF 480 FAT за специализиран превоз на контейнери и камионът за дистрибуция – LF 290 FA 18t. – със 7-метров олекотен фургон и падащ борд.
Мercedes-Benz също демонстрира ново ниво на комфорт при шофиране, работа и управление. На TRUCK EXPO 2021 Actros 1851 LS – Big Space представя широк обхват серийно оборудване за безопасност, включително петото поколение Active Brake Assist, асистент за регулиране на стабилността, асистент за регистриране на умората на водача и т.н. За разглеждане и тест на разположение на посетителите ще бъдат още Actros F 1845 LSnRL – Stream Space, който ще видим за първи път в България, Actros 1845 LS – Giga Space, Arocs 4145 K, Атего 1223 L, както и богата гама от лекотоварните автомобили на марката.
Анализът на данни e вторият важен тренд, който ще следим в следващите месеци. Все повече ръководители на автомобилни и транспортни компании са убедени, че обобщените данни за товарите, функционирането на машините на пътя и маршрутите, могат да се използват за промяна на индустрията и развитието на сектора като цяло.
Днес те подобряват работата на флота, като по този начин пестят време и пари, но могат да подпомагат и безопасното шофиране. Една от компаниите, които успешно прилага този модел, е шведският производител SCANIA, който базира голяма част от подобренията в конструкцията, технологиите на задвижване и оборудването на своите камиони, на анализ на данните. Пример за това е влекачът 730 S за товари до 250 тона, който SCANIA ще покаже на TRUCK EXPO 2021. Камионът е известен в бранша като един от най-мощните и икономични товарни автомобили, с редица подобрения в горивната ефективност на двигателя, които намаляват влиянието му върху околната среда и разхода на гориво с 5%. Върху прецизен анализ на данни са разработени и другите експонати, които компанията ще представи на изложението: SCANIA G 370 за дистрибуция на товари до 26 тона, с хладилен фургон LAMBERET XL-Y, 650 S влекач, General Cargo и G 450 B10x4*6NA Бетон миксер IMER 12 куб. м.
Третата тенденция е свързана с електрическите камиони, които си проправят път към товарната индустрия. Пробегът им вече постига достатъчно добри параметри, така че при нарастващите разходи за гориво, все повече собственици поглеждат към електрическия сегмент в товарния и в тежкотоварния автомобилен транспорт. Електрическите камиони не само пестят пари на собствениците в дългосрочен план, но са по-чисти и безшумни, което е особено важно при опериране в градска среда.
С началото на продажбите през тази година на три нови изцяло електрически модела тежкотоварни автомобили, Volvo Trucks допълни гамата си за устойчиви градски превози. Електрическите Volvo FH и Volvo FM са предназначени за градска дистрибуция и регионални превози, а новият Volvo FMX – за строителни транспортни операции.
На TRUCK EXPO все още няма да видим електрифицираните модели, които ще дойдат в Европа през втората половина на 2022 г., но компанията ще покаже най-новите модели и оборудване на техните еквиваленти на дизелово или алтернативно гориво.
Електрическият сегмент на изложението, може да се похвали с премиера при лекотоварните автомобили. За първи път в България Мercedes-Benz ще представи електрическият eSprinter 312, с товарен обем 11 куб. м.