Представете си път, изпънал се като стрела през пустошта и по него се движат група мотоциклетисти, рокери, яхнали тежки машини, отправили си на път към залеза. Идилична картина, позната ни от филми като „Волния ездач“.
Е, ние също ще видим тези машини – роудстъри и круизъри от „тежка категория“, но на предстоящото българско мотоциклетно изложение Moto Expo 2024! То ще се състои от 20 до 23 април 2024 г. в зала Арена София. Тези машини ще ни бъдат показани от представителите у нас на емблематичните марки Triumph, Harley-Davidson и Indian.
Moto Expo 2024 се организира от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), съвместно с утвърдения си дългогодишен партньор Експо Тим. На изложението трите марки ще покажат най-новите си модели.
Прекосяваме Ламанша, за да отидем в Обединеното кралство и по-точно в Хинкли. Там е базата на най-големият британски производител на мотоциклети – Triumph. Представител на марката за България, заедно с Harley-Davidson, е София Мото Трейд. Техният щанд ще бъде един от най-големите на изложението с площ от 308 кв. м.
Безспорният хит ще бъде новият Triumph Rocket 3 Storm. Премиерата на мотоциклета бе съвсем наскоро – на 19 март. Тя идва 20 години след като първият рекордьор Rocket III избухна на мотоциклетната сцена като върховен мощен роудстър. Новото поколение е и с ново име – Rocket 3 Storm. Машината има повече производителност, по-добро управление и тъмна, мрачна цветова схема.
Rocket 3 Storm се отличава с най-големия сериен мотоциклетен двигател в света с капацитет от 2458 куб. см, като версиите R и GT получават още 15 к.с пикова мощност. Така моторът има огромните 182 к.с при 7000 об/мин. Въртящият момент също е увеличен с 4 Нм и вече достига нов връх от 225 Нм при ниските 4000 об/мин. Rocket 3 Storm вече надхвърля най-новите изисквания на Euro 5b, включвайки течно охлаждане, ниски емисии и отлична горивна ефективност.
16-инчовите задни и 17-инчовите предни джанти на Rocket са актуализирани с по-спортен дизайн от лят алуминий с десет спици, като се намалява масата. Това има положително въздействие върху реакцията на управление по време на движение, подобрявайки вече впечатляващата пъргавина на Rocket. Здравата и лека алуминиева рамка, представена за първи път през 2019 г., използва лети и ковани елементи за оптимално съотношение на въртящ момент към тегло.
Новите модели Rocket 3 Storm се отличават с тъмна, мрачна цветова схема и безупречно ниво на качествени детайли. Големият 18-литров резервоар носи новото име Storm и всеки модел има три отличителни двуцветни цветови опции.
Ще видим и още нови два модела за 2024 г. от Хинкли. Това са Speed 400 и Scrambler 400 X – два изцяло нови модела, които се присъединяват към гамата на Triumph през 2024 г. Роудстърът Speed 400 се присъединява към най-успешната модерна класическа гама на Triumph, Speed Twin 900 и 1200, докато Scrambler 400 X взема своя здрав дизайн от Scrambler 900 и 1200, с офроуд родословие. То датира от първите фабрични Scrambler от 50-те години на миналия век.
Моторите са с едноцилиндрови DOHC двигатели с обем 398,15 куб. см. Те имат мощност 40 к.с. при 8000 об/мин. и въртящ момент от 37,5 Нм при 6500 об/мин.
Още два обновени модела за 2024 г. са приключенските Tiger 900 Rally Pro и GT Pro. Адвенчърите имат много новости, включително и по-висока мощност от 108 к.с.
Прекосяваме Атлантика, за да отидем в Милуоки, САЩ. Там е централата на култовата марка Harley-Davidson. Там всяка година вадят по нещо ново, интересно и впечатляващо харлеистите по цял свят. Така е и сега с три нови модела – CVO Road Glide ST, CVO Street Glide и CVO Road Glide. Тези машини са юбилейни, създадени специално за 25-ата годишнина на CVO. За първи път са оборудвани с VVT технология или с променливо газоразпределение. Двигателят Milwaukee-Eight 121 High Output (HO) е с повече конски сили и въртящ момент от двигателя Milwaukee-Eight VVT 121. Има високопроизводителен разпределителен вал и повишени максимални обороти – 5900 на червената линия. Мотоциклетите са променени на 95%, средно с 15 кг по-леки, с нова инфотеймънт система и озвучение и 50% повече ход за окачването в сравнение с предходните.
CVO Road Glide ST е с най-висока производителност – 127 к.с. и 193 Нм въртящ момент. Той е с 11,3 кг по-лек от 2024 CVO Road Glide, като подобрява всички аспекти на производителността, включително ускорение и спиране.
CVO Street Glide е със 115 к.с и 183 Нм въртящ момент. Той е с 14 кг по-лек от 2022 CVO Street Glide. Задвижването е с най-висок работен обем, което някога е било фабрично монтирано на мотоциклет Harley-Davidson Touring. Двигателят Milwaukee-Eight VVT 121 разполага с течно охлаждане на цилиндрови глави, променливо газоразпределение (VVT) и нов всмукателен тракт.
CVO Road Glide също е със 115 к.с и 183 Нм въртящ момент. Всичките модели са с подобрена икономия на гориво.
След като миналата година отсъства от изложението Moto Expo, Indian България се завръщат отново. Техните страхотни експонати ще са разположени на щанд от 189 кв. м.
Indian са легенда. Те са първите американски мотоциклети. Марката е създадена през 1901 г. от Джордж Хенди в Спрингфилд, Масачузетс. След 1910 г. Indian Motorcycle става най-големият производител в света. През 1909 г. печелят състезанието на Индианаполис, на прочутия Брикярд. След това постигат успехи в ТТ на остров Ман.
След редица проблеми, започнали от средата на миналия век, през април 2011 г. Polaris Industries, компанията майка на Victory Motorcycles, придоби Indian Motorcycle. Производствените съоръжения на Indian бяха преместени в Спринт Лейк, Айова. През 2013 г. бе създаден новия двигател Thunder Stroke с 1820 куб. см и се появиха новоразработени мотоциклети със съблечения стил на класически американски бобър като Chief, Chief Bobber и Super Chief. Това бе Ренесансът на Indian.
На Moto Expo 2024 ще бъдат показани интересни модели. Например FTR 1200 S Championship Edition. Премиерата обаче ще бъде Indian Sport Chief.
Indian Motorcycle създават агресивна итерация на емблематичният Indian Chief с пускането на Sport Chief на пазара. Надграждайки един от най-историческите и влиятелни мотоциклетни съименници на всички времена, Sport Chief вдига летвата за американски V-Twin круизъри чрез първокласни компоненти, ориентирани към производителността и американския стил.
Новият Sport Chief запазва механичния стил на Indian Chief, използвайки същата опростена рамка от стоманени тръби. В основата на нея сега лежи 1896-кубиков двигател осигуряващ въртящ момент от 162 Hм.