репортаж: Мария Варварук
За първи път в България се състоя старт от световния шампионат на SuperEnduro. Грандиозното шоу се състоя в София, в зала „Арена София“, където в края на април ще започне и МОТО ЕКСПО 2024, а абсолютната звезда на терена беше британецът Били Болт.
Заводският пилот на Husqvarna грабна 63 т. актив и е все по-близо до четвъртата си корона. До него на подиума в София застанаха Мануел Летенбихлер (Германия) с КТМ и британецът Уил Хоър с Rieju. Болт е на 59 точки пред основния си конкурент, Джони Уокър с Beta. Възможно е Болт да вземе короната още тази седмица, в родината си, на последния кръг от шампионата в Нюкасъл на 2 март. Необходимо му е само победа в първото състезание следващия уикенд.
Същото може да се каже и за сънародника му в клас Junior – Ащън Брайтмор с GasGas, който спечели безапелационно трите състезания и ще му е малко-леко в Нюкасъл, ако не допусне грешка.
Оспорвани битки и екшън, продължили и в основните стартове, имаше още от свободните тренировки. Определено близо събралите се над 10 000 фенове на мотоспорта имаше какво да видят.
3-кратният световен шампион Болт спечели Гран При на Унгария още в началото на февруари и дойде готов да победи и в София. И го постигна с тотално надмощие – спечели в свободната тренировка, а после и тази за време. Накрая взе и Суперпол, като направи недостижимата най-добра обиколка – 36,501 сек., въпреки че от кръга в Риза в Германия, пилотът кара със скъсани връзки на лявото коляно. У нас той си осигури първите три точки от Гран при на България. После взе максимума от трите финала – по 20 т. или общо 60. Донесе победата на Husqvarna при производителите, а за себе си взе премията и за холшота. Болт бе награден от министъра на младежта и спорта Димитър Илиев.
В първата финална серия Болт спечели безапелационно със 7,817 сек. пред Летенбихлер. Германецът закъсня на старта, но след това щурмува и изпревари шведа Еди Карлсон с Husqvarna, който се очертаваше втори. Основният конкурент на Болт за титлата – Джонатан или Джони Уокър с Beta стана 4-и. Тъкмо Уокър бе един големите герои на вечерта. Той страдаше от хранително натравяне и участието му беше под въпрос. Все пак той е в битката за титлата и се състезава в предпоследния старт.
Във втория финал поведе Уил Хоър с Rieju, следван от Тим Аполе с Beta и Мич Брайтмор с GasGas – шампион в Junior за 2023 г. Нещата обаче бързо се промениха, когато Болт въпросната групичка, изпревари ги и дръпна напред, отново недостижим. След него финишира Летенбихлер на 9,593 сек. Трети стана полякът Доминик Олшови с Rieju.
Само британски пилоти бяха на първите 3 места в 3-ия финал. Болт продължи да диктува своя закон в SuperEnduro. Той финишира с огромната преднина от 29,013 сек. пред Хоър. Трети на 29,898 сек. стана Брайтмор. Четвърти бе Летенбихлер, а пети отново британски пилот – Джони Уокър.
Клас Junior
В клас Junior доминацията на Ащън Брайтмор с GasGas бе пълна и безапелационна. Сега обаче записа името си с първия си хеттрик – победи и в трите старта. С това дръпна напред в класирането. В първия се бори с основния си конкурент – израелеца Суф Села с КТМ, който финишира втори и с Роланд Лижка (Унгария) с КТМ – 3-и.
Във втората надпревара Брайтмор направо размаза Села с 14,186 сек. преднина. Трети финишира Милан Шмюзер (Германия) с Sherco.
В третия финал Брайтмор бе направо съкрушителен. Той завърши с размазващите 20,594 сек. пред Шмюзер. Германецът пък бувално на метри от финала изпревари Лижка, кой беше бесен. Но това е спорта! В класирането за Гран при на България Брайтмор взе 60, втория- Шмюзер бе с 45, а Села с 44.
Българското участие
В състезанието се надпреварваха и български пилоти. В клас Junior Валентин Милев стана 13-и в общото класиране с 12 т. За жалост Атанас Ангелов в „Престиж“ не завърши.
За националната купа по SuperEnduro също имаше напрегнати състезания. Палките – „Джуниър“, надмощието на Нейтън Димитров (Мото дружина Банско) с КТМ бе неоспоримо. Той спечели и двата манша. Втори бе съотборникът му Мирослав Каранджиев, а трети стана Иван Чакъров, също от Банско.
В клас Open, при батковците по една победа си размениха съотборниците от Hard Riders Кристиан Петров с КТМ и Искрен Генов с Husqvarna. Петров обаче спечели състезанието с 37 т. с първо и второ място. Генов имаше 33 т. заради 4-ата си позиция във финал 1. Трети стана Илиян Кузманов (AGF Team) с Honda 30 т. от двете си трети места.