Volvo XC40: Градски сърфист

-
снимки:Пресо Петров

Кросоувърът залага на експресивен дизайн, интелигентни технологии, високоефективни двигатели и хитроумни пространства за съхранение на вещи.

Месец след като стана Автомобил на годината в Европа, новото Volvo XC40 бе представено официално и пред българските специализирани медии. В рамките на един работен ден имахме възможност да се потопим в градската джунгла с Volvo XC40, и то когато в първата половина от деня центърът на София бе затворен поради протести, а втората – заради дербито ЦСКА – Левски. Поради всичко това ние не просто шофирахме, а буквално сърфирахме с Volvo XC40 в центъра на столицата. Заключението е, че противно на логиката – дори не се уморихме, нито изнервихме. Не случайно след пазарната си поява първият компактен SUV на Volvo се радва на повече от 20 000 продажби в световен мащаб.

От пръв поглед автомобилът впечатлява с експресивен дизайн, находчиво пространство за съхранение и интелигентни технологии. С други думи, както и да го погледнем – той е роден за забързания и непредвидим живот в градската джунгла, независимо че на мнозина от нас ни се иска да избягаме от нея.

ХС40 е изграден на изцяло нова Volvo платформа – CMA (Compact modular vehicle architecture), която ще бъде в основата на всички бъдещи автомобили от серията 40, включително изцяло електрическите. CMA е по-компактна, но също толкова модерно технологична, като SPA платформата на Volvo (Scalable Product Architecture), която е в основата на по-големите SUV модели ХС90 и ХС60, и предоставя същите технологии на задвижване, инфотейнмънт и системи за сигурност.

Въпреки че е от SUV семейството на Volvo, XC40 притежава собствена идентичност, която го отличава от по-големите му „братовчеди“ ХС60 и ХС90. Раздвижените, начупени линии на екстериора и силно подчертаният графичен дизайн му придават дързък младежки вид, в съчетание с премиум усещане. Със солидната си предна част, 211 мм просвет и избор от 18 до 21-инчови джанти, ХС40 притежава визията и пропорциите на истински SUV, висока позиция и добра видимост – качества, на които държат потенциалните клиенти на този тип автомобили. XC40 впечатлява още с авангардни цветове и материи и контрастни съчетания на екстериора с цвета на покрива.

Автомобилът се предлага с богат избор от нива на оборудване. Momentum подчертава удоволствието от шофирането както за водача, така и за пътниците в автомобила. Inscription е предпочитаният избор за тези, които търсят по-високо ниво на комфорт и усещане за лукс, докато R-Design добавя повече динамика и спортен дух и преживяването зад волана.

ХС40 е създаден с радикално нов подход към пространството в салона. От пръв поглед се усеща характерните за марката уют и минимализъм в комбинация с нови свежи материали и впечатляващ набор от хитри ниши за съхранение. Макар и компактен по своя размер, в XC40 има място за всичко. Иновативният му интериорен дизайн е специално проектиран да осигури на пътниците повече функционално място за техните вещи – отстрани на вратите и под седалките, включително специално място за мобилния телефон с възможност за индуктивно зареждане, специална сгъваема закачалка за малки пликове и покупки, както и подвижен кош за отпадъци в централната конзола. Предвидено е дори малко пространство на таблото за съхранение на разплащателни карти.

Двигателната гама включва богат избор от бензинови и дизелови агрегати, включително с изцяло новия 3-цилиндров Drive-E двигател – първия 3-цилиндров агрегат в 91-годишната история на шведската компания. Новият 1,5-литров 3-цилиндров бензинов двигател Т3 с директно впръскване е вътрешна разработка, базиран на модулния дизайн на 4-цилиндровите Drive-E двигатели на малката. Компактният SUV се предлага и с познатите 2-литрови 4-цилиндрови бензинови агрегати, с мощност от 190 до 247 к.с., както и дизелови версии с мощност от 122 до 190 к.с. Всички варианти гарантират пъргавост и мощ с оптимизиран разход на гориво и CО2 емисии. На по-късен етап ще се добави и хибридна версия, както и изцяло електрически вариант. Олекотените двигатели в комбинация със софистицираното multi-link окачване осигуряват контролирано и отзивчиво поведение на XC40 и гарантират удоволствие зад волана, което всички ние търси.

Когато говорим за Volvo, първата дума, която изниква в съзнанието ми е – сигурност. Модерният градски начин на живот ежедневно изправя много предизвикателства пред шофьорите, пешеходците, велосипедистите и останалите участници в пътното движение. Целта на екипа инженери на Volvo е с новото XC40 да намалят така нареченото когнитивно натоварване на водача и да направят ежедневното пътуване в града по-приятно и релаксиращо.
ХС40 идва със системите за безопасност, познати от сериите 90 и 60 на шведската марка. Те включват най-новото поколение система за безопасност City Safety, с функция за сигнализация при отклоняване от платното на движение, система за полуавтономно управление Pillot Assist, система за предупреждаване при опасност от напускане на пътното платно Run-off Road Protection and Mitigation, Cross Traffic alert, както и 360-градусова камера, която помага на шофьора да маневрира при паркиране в тесни градски пространства.

Днес, каквото и колкото и да си говорим за автомобили, пътно поведение, двигатели, товарен капацитет, накрая стигаме до свързаността. Sensus е обединяващо название за технологиите за свързаност на Volvo. Затова не е изненада, че ХС40 е автомобил за поколението потребители, които очакват пълна свързаност и затова всичко в него е направено лесно и удобно за ежедневна употреба. Инструменталното табло е с 9-инчов портретно ориентиран тъч скрийн, познат от ХС90 и ХС60, който осигурява бърз и лесен достъп на шофьора до редица приложения и услуги, както и безпроблемна интеграция с Android и iPhone. Топ аудио системата е разработена съвместно с емблематичните Harman Kardоn и впечатлява с перфектно качество на звука, доставено през 13 високоговорителя и уникален въздушно вентилиран събуфер. За някои това са глезотийки, а за други – задължителен нюанс от съвремието.